Sågtimmer

Förvaring i vatten

6 inlägg 5403 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förvaring i vatten

plax  
#560915 Vi har ju problem med att försäljningen av virke har tagit stopp här i Österbotten.
Timmer går inte att sälja med leverans före aug-sept 😡
Vindfällen finns i mängd och massor utan köpare :cry:
Efter stormarna Gudrun och Per hade ni i Sverige stora problem också.
Förvaring i sjöar användes visst då över sommaren?
Hur gick det med kvaliteten då? Gick det att såga stockarna på hösten?

Tänkte om jag skulle försöka få skogsvårdsföreningen att nappa på idén och försöka hjälpa medlemmarna :d



   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvaring i vatten

Vedproducent  
#560916
plax skrev:Vi har ju problem med att försäljningen av virke har tagit stopp här i Österbotten.
Timmer går inte att sälja med leverans före aug-sept 😡
Vindfällen finns i mängd och massor utan köpare :cry:
Efter stormarna Gudrun och Per hade ni i Sverige stora problem också.
Förvaring i sjöar användes visst då över sommaren?
Hur gick det med kvaliteten då? Gick det att såga stockarna på hösten?

Tänkte om jag skulle försöka få skogsvårdsföreningen att nappa på idén och försöka hjälpa medlemmarna :d

Hehe om det gick att använda på hösten? Vida sågade stormtimmer efter Gudrun i 7 år som vattendränktes.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring i vatten

Vedproducent  
#560918 Virkesterminalen i Ströby var den som sist tömdes 7 år efter Gudrun.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=4893789

Avatar Fallback

Re: Förvaring i vatten

Brorsan  
#560940 Det är nog miljömupparna som kommer att protestera om vattenlagring - förstör livsbetingelserna för några vattenlevande varelser pga utsläpp av några farliga ämnen från virket.
Farsan la alltid virket i sjön tills han hade tid att såga, ibland flera år (tallen som vi fick bärga från botten).
Kvaliteten blir inte sämre. Jag kommer att slänga i några barkborrestockar tills barken släppt och kommer inte att fråga någon innan.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Förvaring i vatten

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560953 Har för mig att jag läste någon gång efter Gudrun att vattenlagrat virke inte skulle användas till vissa byggnationer, kommer dock inte ihåg varför och vilka tillfällen man skall undvika vattenlagrat virke... Men kanske något som är värt att kolla upp om man menar lagra virket så....

Användarvisningsbild

Re: Förvaring i vatten

Vedproducent  
#560967
Zixten skrev:Har för mig att jag läste någon gång efter Gudrun att vattenlagrat virke inte skulle användas till vissa byggnationer, kommer dock inte ihåg varför och vilka tillfällen man skall undvika vattenlagrat virke... Men kanske något som är värt att kolla upp om man menar lagra virket så....

Det går inte så bra att måla vattenlagrat virke. Så det är typ panel och annat man vill måla som inte passar så bra att vattenlagra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).