Sågtimmer

Sågtimmer spås stark prisutveckling

4 inlägg 5931 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågtimmer spås stark prisutveckling

Torbjörn Johnsen  
#505233 Enligt svensken Håkan Ekström som driver det Seattle-baserade konsultföretaget Wood Resousrces International så kan man förvänta sig en positiv prisutveckling för sågtimmer fram till 2030. Han skriver i deras senaste nyhetsbrev att världens sågtimmerpriser varit under press de senaste två decennierna men att ett skifte nu är att vänta. Anledningen är en förväntad stark efterfrågan på trävaror i många delar av Världen. Inte minst på den största av alla träförbrukande marknader: USA.

After nearly two decades of real price declines of sawlogs in North America and elsewhere, the combination of a rebounding US softwood lumber demand, constraints on log supply and export production in Western Canada, and continued strong demand for softwood lumber from markets in Europe, Asia and the Middle East/North Africa (MENA) region, is expected to push conifer log prices higher in real US dollar terms in many timberland investment regions by 2030.


Produktionsökningar och utbyggnad av sågverkskapacitet förväntas vilket leder till ökade priser får sågtimmer.
Hur tror ni att de svenska sågverksföretagen och de svenska skogsägarna kommer att kunna kapitalisera på denna utveckling?

Källa: woodprices.com



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågtimmer spås stark prisutveckling

Fredrik Reuter  
#505240 Jag ställer mig frågan till hur mycket tröghet det finns i systemet.
En anledning är indikationerna från byggkonjunkturen i USA som börjar mattas av, tydligen är de nu i februari tillbaka på tillväxt motsvarande september 2017 - det är alltså rejält röda siffror i statistiken nu.

Läs mer: https://blog.forest2market.com/us-housi ... he-horizon

Hoppas jag har fel denna gång, men i tidigare konjunktursvängningar har i princip hela skogsindustrin kunnat symboliserats som denna ödla ...

Gif

Avatar Fallback

Re: Sågtimmer spås stark prisutveckling

Hema  
#505251 Om konjunkturen vänder nedåt nu, så blir det väl svårt med prishöjningar?

Användarvisningsbild

Re: Sågtimmer spås stark prisutveckling

Torbjörn Johnsen  
#505373 Håkan Ekströms analys baserades på den långsiktiga utvecklingen t o m år 2030. I den analysen förutspåddes virkesåtgången öka mer i andra segment än i den amerikanska småhusbyggnationen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).