Sågtimmer

Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

19 inlägg 23541 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Sne4  
#485728 Rubriken kanske är lite luddig, men jag ska avverka en del och ska då samtidigt gallra ett 40 årigt granbestånd själv med motorsåg.

Dimensionen på träden gör ju att jag räknar med att få ut timmer och klentimmer av det jag gallrar ur, därför undrar jag vad de vanligaste klantfelen/misstagen brukar vara som göra att sågtimmer av gran blir underkänt - som är fällt och kvistat med motorsåg?

Apteringen verkar ganska enkel, men är det något som är vanligare att klanta till det med?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Göt  
#485738 Kontrollmät måttbandet. Är nog mer än en som har fått vrak p.g.a. att det är kort. Se till att få apteringsinstruktioner från den du säljer virket till. Långkrökar kan vara lite svåra att se.

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485742 Håller med Göt. Långkrökar är jobbiga.
Annars är det att fundera igenom listan och kolla noga på kvalitetsnedsättande parametrar.

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Erre  
#485751 Här tar dom upp lite.

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

isteskog  
#485792 Krök och röta är de vanligaste vraken på gran. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

dotcom  
#485795 Jag tror det kan vara bra att kontakta köparen innan du börjar, kanske skriva ett kontrakt. Jag högg några hundra fröträd pt en bekant en vinter i mitten på nittiotalet, det var rätt udda krav på längd och jag skulle skippa kvalitetsgränserna, jag frågade flera gånger om han verkligen var säker på det och det var han. När det sedan blev dags för leverans visade det sig att den udda specen slutat gälla redan under hösten. Där blev det mycket förlust i både längdavdrag och förlust i kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

jannee  
#485805 Vmf accepterar inte mer än 5% sidoställd röta medan sågverket själv inte sällan accepterar upp till 20 %.
Bara för att det vrakas ska man ha betalt för timret, tro inget annat än att sågverken även sågar vrak.
Själv har jag gjort som så att jag ringer först runt och hör vilka längder som är mest eftertraktade, försöker i möjligaste mån aptera dessa. Därefter erbjuder jag virkesinköparen (arna) bese timmerupplaget för att få ett fast jämsöverpris + bra betalt för eventuellt vrak.

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Sne4  
#485818 Tackar, det var nyttiga svar.
Jag har just nu 2 potentiella köpare kvar som jag försöker få till den sista klämmen med prisbilden.

Här skiljer det en hel del just gällande längder och priser mellan de bägge, så där gäller det att hålla koll. Min lilla huggning sker i samband med en slutavverkning, så jag kommer att skriva kontrakt och ha allt klart innan jag börjar såga.

Kalibrera måttbandet var klokt, stämmer inte det, stämmer inte mycket sedan...
Jag ska ta och kika efter långkrök, det kan nog vara lite lurigt att se ute i skogen.
- I filmen från södra(mycket bra, tack för länken!) så hade han spänt upp ett par snören för att visa stockfomen, men okapat så antar jag att det enklaste för att få en uppfattning om långkröken är att ha en rak profil med och jämföra mot?

(gör inget om det tar lite extra tid denna gång, jag är ny på detta och går hellre igenom allt lite extra noggrannt denna gång)

I och med att det som inte blir timmer kan lika gärna värma huset som att gå som lågbetald massaved så tänkte jag att ta bort en bit till det är tillräckligt rötfritt för att gå som sågtimmer, så den gränsen ska jag nog klara.

Just den här avdelningen har klarat sig hyfsat från kronhjorten, men det kommer att bli några sådana stamskador att fundera på tyvärr :sad:

Tipset om vrak var bra, det hade jag inte fått med i diskussionerna utan bara gått på det som stod, den ska jag ta med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Göt  
#485823 Aptera trädet stående, om du tittar innan du fäller så kan du se långkrökar som du kanske inte ser när du fällt trädet.

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

valtra mega  
#485827 Ser du att trädet har lite långkrök förre du fäller det går det att använda måttbandet för att se hur stor kröken är när du fällt trädet fäster du kroken på rätt ställe vid roten så går det utan extra arbete

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Brorsan  
#485835
Göt skrev:Aptera trädet stående, om du tittar innan du fäller så kan du se långkrökar som du kanske inte ser när du fällt trädet.

Håller med. Det är även lättare att se grova grenar o sprötkvist o.d. när dom står.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Vardon  
#485846 En krita tycker jag om att ha med mig. Var det en klen stock eller en grov massa bit, det vet man precis när man är där men sen när man ska köra, snön har kommit är det inte alltid lätt att se...

Jag brukar även ha en fusklapp / pdf lättillgänglig i mobilen så jag kan gå tillbaka och titta vad det var så man inte gör bort sig.

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Erre  
#485851 Kapar ett snitt på ändytan på grova massaveds bitar för att inte förväxla med stock 3.10

Avatar Fallback

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485868 Helt spikraka träd är det ont om. Men det är bättre att ha kröken i rotändan på stocken än i toppändan.

Användarvisningsbild

Re: Vanligaste fel vid manuellsågning av timmer?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485880 Var inte rädd för att lumpa bort själva kröken. Kan vara riktigt lönsamt påstås det.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).