2017 - historiskt höga virkespriser på timmer

Hade man fått de priserna som @uffejohan fick, då hade jag huggit varenda pinne som gick och hugga (och kanske någon till

Förhoppningsvis sprider denna prisbild sig.
Jag har ingen orsak att betvivla uffejohans utsago men det låter ändå för bra för att vara sant men då kan vi kanske hoppas på en bättre prisbild framöver

Kommentarer tack!
Däremot tror jag inte forumiter är bättre förhandlare än någon annan.....
Gäller m.a.o. att bara vänta ut, förr eller senare måste priserna stiga.
I dag är priserna LÄGRE än vad de var för 4 år sedan och för tillfället omöjliga att förhandla upp.
Man kan misstänka att inköparna har bildat en kartell

Re: 2017 - historiskt höga virkespriser på timmer
surjämten skrev:Tidningen Skogen presenterar ju aktuella prislistor i varje nummer. I senaste numret ligger sågtimmerpriserna i mellersta Sverige runt 390kr/fub om jag inte minns alldeles fel. Verkar överensstämma dåligt med verkligheten?
Kommentarer tack!
@surjämten
Om jag förstått dessa prislistor i Skogen rätt är det snittet av en avverkning, dvs massaved och timmer sammanvägt. Tolkar texten om avverkningskostnader att detta ska dras i från från priset som redovisas.
Sedan har dom en separat lista för enbart massaved också.
Men jag är inte helt säker så om ngn annan vet så är det bara bra.
jannee skrev:Sågverkens inköpare här nere i södra Sverige har utan tvivel gått och hoppats på en storm. Flera sågverk har idag brist på timmer och från öststaterna kommer det tydligen inte in några mängder.
Gäller m.a.o. att bara vänta ut, förr eller senare måste priserna stiga.
I dag är priserna LÄGRE än vad de var för 4 år sedan och för tillfället omöjliga att förhandla upp.
Man kan misstänka att inköparna har bildat en kartell
jannee
Då hoppas vi att vi klarar oss utan några brutala stormar några år till nu !

Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Att jag tog mellansverige var bara ett exempel. Tyckte det var intressant eftersom fler i denna tråd berättade om priser som låg långt däröver.
En annan notering var att priserna i norr höll sig väl. Intressant med tanke på att skogsmark norrut kan vara två till tre gånger billigare än i södra Sverige.
Hur har priserna utvecklats sen senaste inlägget i mars?
Står i begrepp att planera för avverkning av både tall och gran, vad kan man förvänta sig för prisnivå i sydöstra Sverige?
Vad tror ni om prisutvecklingen framöver? Har läst en del artiklar som hävdar att priserna peakar nu...
uffejohan skrev:Jo Mangan, det är ett lokalt sågverk med uppenbar virkesbrist!
Är det lillevrå sågverk kanske?
Dom betalar grymt bra.