Sågtimmer

Sågverken i Svealand - stålbadet redan passerat?

1 inlägg 15951 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverken i Svealand - stålbadet redan passerat?

Torbjörn Johnsen  
#440439 Jag har försökt mig på en sammanställning över sågverkskapaciteten i Svealand på liknande sätt som jag gjorde med sågverken i Götaland: Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra. Obs att det handlar om den beräknade produktionskapacitetens som inte alltid är samma sak som den faktiska produktionen. Jag har också satt en nedre gräns vid 60 000 kubikmeter sågad vara så en del mindre sågverk finns av det skälet inte med.

Kort sammanfattat kan man säga att det inte verkar pågå en motsvarande omstrukturering i Svealand som det gör i Götaland, där det senast i går meddelades att Rörvik nu lägger ner två av sina sista sågverk. Rörvik varslar igen. Lägger ner fler sågverk

Omstruktureringen av sågverksrörelsen i Svealand verkar ha varit blygsam under det senaste decenniet och de flesta företag verka ha klarat av krisåren runt 2012 utan att behöva avveckla verksamhet. Det verkar heller inte finnas omfattande expansionsplaner i dagsläget och kanske är det så att det i den här landsdelen gjordes större omstruktureringar längre tillbaka (1990 - 2005) då en del mindre sågverk lades ner? Men jag kan ha missat något och tar tacksamt emot hjälp från er om jag missat något sågverksföretag eller någon viktig marknadsförändring i den här delen av landet.

När det gäller den ekonomiska redovisningen så är det väldigt svårt att göra en bra och rättvisande redovisning så den måste ni ta med en nypa salt. Det är mycket äpplen, päron och bananer att jämföra i den kolumnen. T ex så är Storaensos ekonomiska resultat från deras båda svenska sågverk med i ekonomikolumnen men det är bara ett sågverk (Gruvön) som ligger i Svealandoch vars produktionssiffror visas i den kolumnen. Moelvens resultat innehåller hela koncernens verksamhet i både Sverige och Norge inkl all verksamhet och för vissa företag ingår deras byggvaruhandel. Så dra inte får långt gångna slutsatser på dessa siffror!

Den samlade produktionskapaciteten för sågverken i Svealand är enligt http://www.sawmilldatabase.com ca 4,7 miljoner kubikmeter sågad vara per år att jämföra med t ex Götalands 6,4 miljoner kubikmeter (innan Rörviks nedläggning).

Norrlandssågarna kommer också så småningom.

1487934457_skärmavbild_2017-02-24_kl._11.55.15.png




   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).