Sågtimmer

Tankar och funderingar kring husbygge

7 inlägg 16308 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tankar och funderingar kring husbygge

repseJ  
#432054 Gott folk,
Första inlägget här på skogsforum, känner mig helt ärligt lite vilsen.

Lite bakgrund:
Jag och min sambo skall precis söka bygglov för ett 2 plans-hus i Göteborg.
Tanken med huset är att det skall påminna om ett ladhus/ängslada, mycket simpel konstruktion.
Vi är otroligt på det klara med hur vi vill att huset skall se ut och även inredning, såsom golv, lister och fönster.

När jag nu skall påbörja projekteringen kring huset, har jag erfarenheten är det är svårt att få tag på t.ex. riktigt fint spontat golv i gran. Rätta listerna och fodrerna är svåra att hitta, och gör man det, blir det helt plötsligt lite dyrare än vad man tänkt sig.

Samtidigt om detta har jag alltid velat börja möbelsnickra.
Ett långbord i lärk skall pryda vårat kök, bla.

Nu till mina frågeställningar:
Jag funderar huruvida det är värt att köpa en liten maskinpark inför bygget:
Mobilt sågverk (typ bandsåg)
4-kutters hyvel
Torkskåp för virket

Till saken hör att jag inte har direkt timmer att tillgå, hur gör man lämpligast här? Hör med omnejden? Priser?
Torktid för hus-virke resp. möbelvirke i torkskåp?
Ekonomisk vinning/förlust?
Tidsförlusten är ju given... :roll:
Skall jag som saknar erfarenhet kring timmer-/skogs-/sågverks-kunnande ens ge mig in i det? (Jag är ju trots allt stadspöjk)
Finns det någon lathund på hur mycket virke man får ut av timmer?

Jag bör väl också nämna att jag jobbar som anläggare, och innan dess snickare. Så jag skulle nog titulera mig som praktisk lagt... Varken tummen mitt i hand eller tummen upp i .......!
Detta blir vårt första nybygge, men vårt 3-4 husprojekt.

Jag hoppas att ni förstår mina tankegångar, och som sagt, var nu lite ödmjuka. Men ärliga!

Tack för era inputs...

// repseJ



   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432059 Du verkar passa perfekt som kund till Logosol. Har du tittat på deras maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

Peteflamingstar  
#432069 Kolla upp Bamsesågen också!

Användarvisningsbild

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

Ola63  
#432070 När jag i mitten av 90-talet renoverade vårt hus så tillverkade jag själv mycket av listerna och innertak. Roligt och samtidigt mycket billigare. Jag lämnade även in egensågat virke till en såg i närheten som även hyvlade list, dom tog 1kr löpmeter för hyvlingen. Har senare renoverat tak där jag bara skruvat upp ny ohyvlad bred panel på det gamla spåntade innertaket. Bara att ta ner när man tröttnar och vill göra om.

Användarvisningsbild

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432104
repseJ skrev:Nu till mina frågeställningar:
Jag funderar huruvida det är värt att köpa en liten maskinpark inför bygget:
Mobilt sågverk (typ bandsåg)
4-kutters hyvel
Torkskåp för virket

Har du möjlighet så självklart ska du ha allt det där!
Men ha åtm i bakskallen att många köper dessa tjänster av nån småpulare i bygden
och i ditt fall kanske det är smartare att ta kontakt med sagd lokal eller så nära lokal
småpulare som möjligt och berätta om dina behov.
På det sättet får du mer gjort och han kanske kan förbättra sin möjlighet att leva på detta
som han ändå gör på nåt vis.
Med lite tur får du hjälpa till och vara hantlangare, så blir alla nöjda.

Användarvisningsbild

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

repseJ  
#432106
Mangan skrev:Du verkar passa perfekt som kund till Logosol. Har du tittat på deras maskiner?


Jag sitter och dreglar när jag ser deras produkter! Det är därifrån jag fick lite inspiration...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar och funderingar kring husbygge

repseJ  
#432108 Precis så har jag tänkt! Det finns mig veterligen inget sågverk i närmsta omgivningen! Klart att det finns med en omnejd inom 3 mil.
Kanske lite därför också jag vill investera också, i ett växande område! Folk kommer vilja såga eget virke... Investeringar som kan inbringa lite inkomst rätt så lätt är ju alltid gott! :grin:


Slurfi skrev:
repseJ skrev:Nu till mina frågeställningar:
Jag funderar huruvida det är värt att köpa en liten maskinpark inför bygget:
Mobilt sågverk (typ bandsåg)
4-kutters hyvel
Torkskåp för virket

Har du möjlighet så självklart ska du ha allt det där!
Men ha åtm i bakskallen att många köper dessa tjänster av nån småpulare i bygden
och i ditt fall kanske det är smartare att ta kontakt med sagd lokal eller så nära lokal
småpulare som möjligt och berätta om dina behov.
På det sättet får du mer gjort och han kanske kan förbättra sin möjlighet att leva på detta
som han ändå gör på nåt vis.
Med lite tur får du hjälpa till och vara hantlangare, så blir alla nöjda.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).