Sågtimmer

Korta timmerstockar

6 inlägg 7735 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Korta timmerstockar

Anders Gustavsson  
#1736 Har lagt märke till korta och grova granstockar hos många avverkare. Varför så korta stockar? Lönar det sig inte att sälja timret i längre stockar?



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1737 Hej!
Kan det vara Vänerblock du menar?
Eller ja, Vänerblock heter det i Värmland i allafall. Det är iaf oftast tjocka stockar om 255dm som sedan svarvas till Plywood.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2238 Det är nog som sagt värnerblock han menar! när jag kapade i växjötrakten fick jag iband hugga ur sånna manuellt åt skördaren! dom skulle vara 38+ i topp! men vi gjorde dom 265cm! den största "grisen" till granusling vi hadde där fick jag ur sex värnerblock!!!! + timmer å massa!! hade varit kul att veta vad den granen totalt hade för kubikinnehåll!!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2258 låter som ett ordentligt jobb :D

Avatar Fallback

Ren kuriosa....

Nolltax AB  
#24384 Japan köper en hel del virke Från Sverige.
Deras standardmått per våning är lägre än vårt standarddito.
Siffrorna minns jag tyvärr ej, men de vill ju såklart inte pynta för spillvirke...

Användarvisningsbild
masterchief  
#24387 Något jag märkt hos både Södra och Bergs prislista är att de prioriterar en hel del kort timmer.
Det är längdkorrektion inlägd i dem men smalnar det mycket så räcker inte påslaget till och det prioriteras kort..
Hade diskussion med Både Södra och Bergs, och det ska vara så. Dock ville Södra man skulle tvångköra rotstockarna av gran så de drog ut på längden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).