Sågtimmer

Grova tallar - köpare i Småland

23 inlägg 15031 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#342245 Har en Naturkulturavverkning där jag kommer få en hel del riktigt grov och fin tall. Försöker hitta någon som är intresserad av att betala extra för den. Vanliga prislistorna premierar knappast för dessa kvaliteter. Avverkningen ligger ett par mil norr om Växjö. Tacksam för tips om inköpare.
/Bosse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Fredrik Reuter  
#342265 Hej,
Mitt tips blir att höra med Ansgarius Svensson i Södra Vi.
http://ansvab.se/kontakt.html

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

ÅsaNisse  
#342275 Sågen i Unnefors är ju specialicerad på talltimmer så dom borde vara intresserade.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Flax12  
#342277 Hanåsa sågverk AB i Högsby.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#342313 Tack för tipsen så här långt. Vore intressant att höra hur ni som sålt till dem ser på deras erbjudna priser - och deras kvalitetskrav.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Skogstinsen  
#342325 Kanske går upp i knivfura kvalitet? Eller åtminstone kosta på dig att göra stamblock av dom. Men då måste köparen tumma sina längder själv.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Midgård  
#342343 Jag sålde rotstockar till Ansgarius i Södra Vi senaste vintern. Priserna för rotstockar är rejält mycket högre jämfört med priserna för klass 1-stockar

Användarvisningsbild

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Fredrik Reuter  
#342344 Hej,
Ja, jag har också erfarenhet av att Ansgarius betalar riktigt bra.
Men! De kräver högsta kvalitet och tror dom kräver att virket ska vara utsynat och märkt innan avverkning.

Det vore riktigt intressant om du gör en marknadskoll och om du vill återge den här sedan. Då skulle fler få upp ögonen för att sälja prima virke och vad det kan ge.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

bserv  
#342353 Hmm... då kan det bli lite svårt hinna med. Avverkningen är pg. Hade en såg som var intresserade men de backade ur - därav denna sista minuten förfrågan.

Det är lite märkligt hur svårt det är att få fram prislistor - för kvalitetsvirke. Får känslan av att alla lurpassar för att inte behöva betala för mycket. Storinköparna dominerar marknaden så att de de facto sätter priserna - och pressar hela marknaden nedåt - vilket även de som vill köpa kvalitet utnyttjar.

Men vi som vill sälja med kvalitet får försöka hjälpa varandra att hitta inköpare som uppskattar kvalitet.

/Bosse

   TS
Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

alias  
#342356 En intressant aspekt är ju vad som avses med "grov" tall, samt bra kvalitet (enligt marknadsföringstomtarna så är definitionen av kvalitet: "något som kunden är beredd att betala för").

Inom skogen så är ju kvalitet ofta det samma som rakvuxet, finkvistigt/kvistfritt virke med täta årsringar, det behöver ju dock inte vara så att dessa eftertraktade egenskaper är statiska över tiden.

Jag vill minnas att t.ex. Wifstavarfs i en urgammal prislista (från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal) som förevisades på "Skogis" önskade köpa "prima krokig fur", något som de flesta moderna sågverk inte förefaller särdeles trakterade av. Det vore ju annars lämpligt att det kom på modet igen lagom till att paperpottallar och 1980-talets hårt betade tallföryngringar börjar falla in i slutavverkningsmognad.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342359 Precis, bara för att några skogsägare tykcer det ser fint ut behöver inte det betyda att det är något som eftertraktas särskilt av slutkunderna. Frodvuxet granvirke är lätt och isolerar bra, kanske det är hög kvalitet när det gäller gran?

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Flax12  
#342366 Tja! Det är ju så som med allt annat, marknaden bestämmer. Är både skogsägare och småsågare lyckligtvis, så jag kan plocka fram det mesta som efterfrågas. Och kan bara konstatera att kvaliteten är inte det svåraste att ta fram, utan det är att få fram virke som "ser ut" som kunden vill. Mycket populärt med synligt virke nu, det ska va okantat, krokigt, stora kvistar, vackra eller ovanlig ådring, färgskiftningar osv. Det höjer kvalité n på mitt jobb både i skogen o sågen :wink:

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Skogstinsen  
#342373 Fiskarheden. De sågar bara tall. En bit att åka dock, men ring o fråga dom ifall de vet om någon som köper prima grov rotstock till bra priser.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Elfving  
#342412 Är lite nyfiken på vad som avses med "grov tall"?
Dimensioner?
Allt mindre än en bil med släp blir hur som helst svårt att sälja annat än i närområdet.

Avatar Fallback

Re: Grova tallar - köpare i Småland

Reymond  
#342416 Ansgarius mycket bra. Kommer ut och märker dom tallar som duger . Längd i dm sprayas i brösthöjd. Är tallbeståndet ca 100 år och äldre brukar det bli en hel del som märks. Priser idag bör ligga mellan 1000-1200 kr m3 fub i snitt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).