Sågtimmer

Varför krymper träbiten?

5 inlägg 6345 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför krymper träbiten?

huggarbettan  
#300264 Hur var det nu med träfibrer, fukt och torkning... Vad händer med en träbit av gran när den torkas? Vad är det som gör att den krymper? :roll:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför krymper träbiten?

rokon  
#300378 Virkets formförändring och dess betydelse
vid postning http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... obb_23.pdf

"Träet krymper då vätskan i cellväggarna försvinner, då fuktkvoten är under
fibermättnadspunkten."
"Vid fibermättnadspunkten är andelen vatten ca 30 % vilket gäller hos alla trädslag"

Citat från ovanstående examensarbete

Och så välkommen till skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Varför krymper träbiten?

ÅsaNisse  
#300400 Det var både mycket och smått, men bara hypoteser.
Inga reella värden på hur mycket virket krymper i olika riktningar. T.o.m vid ett exempel blev den "krympta" brädan yta större än ursprunget!!
Har inte detaljläst, men det känns som att det är lite för högravande för mig, då jag gärna ser att liknande rapporter utmynnar i faktiska resultat. Det kanske kommer om man använder det dataprogram som avhandlingen utmynnat i.

Avatar Fallback

Re: Varför krymper träbiten?

jannee  
#300407 Träbiten minskar p.g.a.att vatten dunstar bort, inget tal om annat. Staplar jag upp färsk ved i t.ex en stapel som är 2,5 meter hög är den inte mer än 2,2 -2.3 meter hög när den torkat färdigt.
Min svåger hämtar på hösten ved som legat ute och torkat hela sommaren, staplar sedan upp det till taket intill sitt pannrum, när han på vårkanten kommer till den innersta stapeln har den satts sig ca 10 - 20 cm.
Nu gäller det löv, kanske inte aktuellt i den fråga.

Avatar Fallback

Re: Varför krymper träbiten?

Stensebygaard  
#300435 Titta här:
http://global.britannica.com/EBchecked/ ... d-swelling
Eller hitta "Science and Techonology of Wood" av George Tsumis, och titta i kapitel 10.


The Britannica website first paragraph Translated with Google Translate:
Trä genomgår dimensionsförändringar när dess fukt varierar under fibermättnadspunkten. Förlust av fukt resulterar i krympning, och vinst i svullnad. Det är betecknande att dessa dimensionsförändringar är anisotropa/olika i axiell, radiell och tangentiella riktningar. Medelvärden för krympning är ungefär 0,4 procent, 4 procent, och 8 procent, respektive (se tabell). Krympning i genomsnitt volym 12 procent, men stora variationer finns utställda bland arter. Dessa värden avser förändringar från grön till ugnen torrt tillstånd och uttrycks i procent av gröna dimensioner. Differential krympning och svullnad i olika tillväxt riktningar skrivs främst cellväggkonstruktion. Skillnaden mellan axiella och de två sido (radiell och tangentiell) riktningar kan förklaras utifrån respektive orientering mikrofibriller i lagren av den sekundära cellväggen, men orsakerna till skillnaderna mellan radiella och tangentiella riktningar är inte väl förstådd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).