Sågtimmer

Ask!

4 inlägg 3880 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ask!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20759 Har blitt erbjuden några askstockar gratis om jag tar reda på dom. Funderar på om det är värt att såga dom o försöka sälja till nån finsnickare eller likn. Nån som har erfarenhet av det?

Magnus M



   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20780 Det blir världens finaste golv om du sågar upp dem till golvtrå.
Svindyra golv är det dessutom att köpa i handeln. Över 500:-m2.

Avatar Fallback
Tulles  
#20941 Ask är svensk "hickory", alltså både starkt och segt. Används till yxskaft, skaft, mm. Om du har över 3 m3 kan du numera sälja det till Södra. Det är sug i lövträmarknaden för närvarande. Eller såga upp det själv till golvplank om du kan lagra det fint och hitta köpare. Kan du inte ta vara på virket som det fina timmer det är så är det oerhört fin brännved med högt bränslevärde.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20986 Hmm. Det är ju helt klart lockande men jag har pratat lite mer med han o det är tydligen 7-8 grova (50-80cm) 3m stockar som har legat ett tag. Jag vet inte hur länge o frågan är hur länge det kan ligga innan det blir förstört.
Dom har nyligen tagit ner mer så det finns en del nyhugget oxå men där vet jag inte hur mycket.
Hade funderingar på om jag skulle åka dit o såga lite på plats, typ så mycket jag tycker jag vill ha då dom skulle köra resten till skogen.
Jag ska försöka åka dit o titta så fort som möjligt.

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).