Sågtimmer

Lärk Timmer

19 inlägg 43736 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lärk Timmer

Engelthon  
#434907 Ja men lärk har kärn andelen långt ut och inte som furan. Därför får du ofta med kärnved i sidobrädorna. Ska man ta en fura så är det en jädra skillnad.
En sak till med lärken är vilken typ av lärk som ska användas. Är det europeisk eller hybridlärk så är den betydligt mindre tålig men har fortfarande hög kärnandel. Så bara för att det är lärk så betyder det inte att du har supervirke.
Men olja man in så har man ett vackert trä.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lärk Timmer

Torbjörn Johnsen  
#434913
Fråga 2.
Vad är rimligt pris på svenskt lärk timmer om jag kan köpa av någon i närområdet eller kanske av sydved?


Jag har ingen aning om priset på lärktimmer men jag vet att det finns (och huggs) en del lärk på Ryfors utanför Mullsjö om det ligger inom rimligt avstånd?

Användarvisningsbild

Re: Lärk Timmer

SkogsBasse  
#434970 Tackar för svaren.

Får nog tänka om angående egensågad svensk lärk, jag trodde inte det skilde i tålighet utan att man valde sibirisk av kosmetiska skäl. Detta plus det härke att få tag på lärk och betala timmer transport och sen tiden för att såga allt själv. Måste vara realist även om det hade varit kul.

Har hittat ett snickeri som säljer grovsågad sibirisk lärk, får se om jag begär en offert från dem.

Avatar Fallback

Re: Lärk Timmer

JacobCarlson  
#439355 Jag säljer också råsågad sibirisk lärk. PM om du är intresserad Skogsbasse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).