Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 28429 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

lalle  
#798551 Ni i Norrland borde undersöka att sälja till Finland.

Treebula
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#798553 Det är slutavverkning 46,5 ha ca 6050 fub
Sålda avverkningsuppdrag 35 ha ca 2000 fub

Förstod inte riktigt Jannees kommentar om 200årig gran.
Vi har minimalt problem med både röta och barkborre. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#798554 Då blev nån riktigt lurad annars var det nog en riktig skit skog men tom brännved borde ge bättre än så.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#798555 Som svar till hfab.
Vad jag menar att fullvuxen ordentligt mogen gran i Norrland lätt kan vara 200 år, medans vi i söder får vara glada om vår granskog upplever 100 års ålder innan den ruttnar eller granbarkborren dödat dem.
Jag lastade virke utanför Alfta (Nordanå sågverk), där hannt jag med att räkna årsringarna på en 2 tum 4, jag fick det till 250 st.
Är det normalt med så gles skog eller blev det bara klentimmer eller vi tar kubb.
Med ett så litet förråd = skitskog men också då skitpris - fjällnära?.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#798556 Svaret är: En onödigt dyr skogsförvaltning

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Tralsmo  
#798559 Eftessom ni kom in på gammal gran så kan ja inte låta bli å kommentera.

För ett par tre år sen va ja inne i en nyckelbiotop å snurrade me skotaren.Ja skördaren hadde ju varit där först förståss.
JODÅ vi hadde tillstånd å göra åtgärd.

Hursomhelst , där sto granar å tallar som var mer än 200 år.
Dom va ordentligt övergrova å även granarna såg riktigt friska ut.
Glest va de mellan dom men säkert ordentligt me kubik per hektar.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Skogsnördennorrland  
#798563 Du får ursäkta hfab, men det var ett dåligt netto .
Som jag sagt i tidigare trådar , så är det att konkurrensutsätta virket som gäller , annars blir det inget !

Sen är det en väsentlig skillnad här i norr och söder , både växtlighet och medvetenheten om vad skogens värde är i det stora hela !

Man måste konkurrensutsätta sin produkt !

Ni i söder skrattar säkert högt … men har här i norr sålt timmer för 845 brutto och ett helt ok massapriss .

Finns de som garanterat fått bättre , men stå på er !
Oavsett om vi bor i Småland eller Norrland så är vi livsviktiga för näringen ! Kom ihåg det och ha en trevlig påsk på er 😊

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#798565
Skogsnördennorrland skrev:Du får ursäkta hfab, men det var ett dåligt netto .

Inte behöver du be mig om ursäkt 🤣
Det är inte jag som gjort en dålig affär.

Jag bara konstaterar att jag såg det komma.
Vet man inte vad man vill med sin skog och inte begriper något, så kan man inte förvänta sig bättre resultat.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

alias  
#798568
hfab skrev:Svaret är: En onödigt dyr skogsförvaltning


Hur menar du då?

Pratar man avverkningsnetto så tänker jag virkesvärde minus förröjning, avverkning och skotning.

Skogsförvaltningen som kostnadspost är för min del en tämligen konstant samkostnad per hektar och år som inte har någon direkt koppling till den enskilda avverkningen. Hade bl.a. lagt in skoglig inventering och planering, samt väg- och dikesunderhåll i denna post.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Skogsnördennorrland  
#798570 Vet inte riktigt vad du menar hfab.. tycker du verkar ha siffror som du hade erfarenhet av .
Annars tycker jag det är dumt att tro att man får 400k av 6-8 tusen kubik !

För övrigt tycker jag det vore bra om vi hittade ett tråd där vi tordes säga vad vi fick betalt för virket !
De flesta inkl jag tycker det är jobbigt ! Men varför ?
Varför ska vi skämmas för att vi blivit lurade av industrin , då vi alla sitter i samma sits mer eller Mindre ?

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#798572 Jag kommer inte att sälja nått mer till skogsbolagen, har köpt ett eget sågverk.
Betydligt bättre betalt för virke än timmer, behöver hugga betydligt mindre för samma netto.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

hfab  
#798580
alias skrev:
Hur menar du då?

Pratar man avverkningsnetto så tänker jag virkesvärde minus förröjning, avverkning och skotning.

Skogsförvaltningen som kostnadspost är för min del en tämligen konstant samkostnad per hektar och år som inte har någon direkt koppling till den enskilda avverkningen. Hade bl.a. lagt in skoglig inventering och planering, samt väg- och dikesunderhåll i denna post.

MVH
Alias


Nu har jag inte nämnt något om avverknings netto.
Jag har medvetet varit minst sagt vag i utlämnande av uppgifter.

Visst ingår mycket mer än bara avverkning i ett förvaltningsuppdrag. Men om det bara blir en 50lapp över på varje kubik, är det då någon mening att ha en skogsförvaltare?

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#798583 Nu har hfab börjat med hårklyverier.
Jag vill i stället ställa frågan:
Hur stort NETTO ger din skog under HELA livscykeln.
Bara ta fram siffror för en enskild avverkning säger egentligen inte ett skvatt.
Räkna i stället på en marknadsmässig lön för ALLT arbete du utför på din skog under en skogsgeneration = ALLA kostnader, även då kapitalkostnader.
Måste även ta hänsyn till inflation eller indexuppräkna kostnaderna.
Undrar då hur stort netto det bli per kubik eller per ha.
Säkrast är att beräkna kapitalkostnaderna på HYRD mark.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

Bosse1  
#800321 ca 80000 Pesetas för denna tall i spanien för över 20år sen 😀
1682888702_tall.png




Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Camaro1969  
#800635 idag hörde jag att ett skogsbolag betalat över 700:- netto för en post, uppskattningsvis ca 800m3fub

i hälsingland.

tyckte det va rätt okej

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).