Sågtimmer
Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen
#784855Någon som har koll på hur saftiga premier qubik har? Gissar att qubik har panik, kanske Holmen ha sluta levererat till dom
Jag har varit med så länge så att jag har haft aktier i NCB på den tiden aktiebreven var på papper.
Mellberg skrev:Mycket bättre att avtala med Norra, även om prislistan har några år nacken, får du del av vinstdelningen avverkningsåret. ÖVRIGA köpare skrattar bara och vinstdelar aldrig .
Om du har leveransvirke liggande vid väg kan du alltid sälja till höstbjudande, då kan ju Qbik vara ett alternativ.
Stäm träff med din skogsinspektor på Norra och bli en i gänget du med ...
Jag har varit med så länge så att jag har haft aktier i NCB på den tiden aktiebreven var på papper.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
Ja anledning till att det blev Qbik var att Holmen köpte Martinsson.
Som det har blivit så är nu i princip alla kända och rutinerade inspektorer på Qbik så jag är mer förvånad över att dom hinner såga allt dom köper.
Sandström87 skrev:Någon som har koll på hur saftiga premier qubik har? Gissar att qubik har panik, kanske Holmen ha sluta levererat till dom
Ja anledning till att det blev Qbik var att Holmen köpte Martinsson.
Som det har blivit så är nu i princip alla kända och rutinerade inspektorer på Qbik så jag är mer förvånad över att dom hinner såga allt dom köper.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
#784862Känns konstigt att dom känner sig tvungen å höja priserna om dom har så mycke virke. Dom höjer ju inte för skogsägarens skull iaf.
>Nu är ju jag en del av Norra och det går ju inte att lura sig själv eller hur. Dax att visa upp ett kontrakt med Qubik joran annars surrar du bara. Qubik köper inget hos mig heller.
joran skrev:1000m3fub x 450kr = 450.000kr eller 1000 m3fub x 350kr = 350.000 + 10% i sk vinstdelning, och det är Högt räknat, = 385.000kr
Och du är nöjd med det Mellberg?
Varför vill du ge bort 65.000kr till Norra?
Om någon virkesköpare skrattar åt sina kunder, tror jag Norra skrattar högst😉
>Nu är ju jag en del av Norra och det går ju inte att lura sig själv eller hur. Dax att visa upp ett kontrakt med Qubik joran annars surrar du bara. Qubik köper inget hos mig heller.
#784902Qbik köper bara i närområdet på samma sätt som Rolfs Såg i Kalix enbart köper möbelvirke i tre namngivna Tornedalskomuner.
Att priser och erbjudanden varierar lokalt är inget att rynka pannan åt. Det är inte helt ovanligt att sågverken sluter affärer med slutkunder som gynnar skogsägaren.
Att priser och erbjudanden varierar lokalt är inget att rynka pannan åt. Det är inte helt ovanligt att sågverken sluter affärer med slutkunder som gynnar skogsägaren.
Usus magister est optimus
TS
#784928Oväntat starka sågverk
Det är fortsatt hög produktionstakt och höga priser på marknaden för trävaror.
Det visar branschorganisationen Skogsindustriernas marknadsrapport "Så går det för skogsindustrin"
Det kan Ni läsa om i dagens nummer av "Affärer i Norr"
https://affarerinorr.se/nyheter/2022/december/ovantat-starka-sagverk/
Det är fortsatt hög produktionstakt och höga priser på marknaden för trävaror.
Det visar branschorganisationen Skogsindustriernas marknadsrapport "Så går det för skogsindustrin"
Det kan Ni läsa om i dagens nummer av "Affärer i Norr"
https://affarerinorr.se/nyheter/2022/december/ovantat-starka-sagverk/
TS
Mellberg skrev:joran skrev:1000m3fub x 450kr = 450.000kr eller 1000 m3fub x 350kr = 350.000 + 10% i sk vinstdelning, och det är Högt räknat, = 385.000kr
- Richard Feynman
- Richard Feynman
Googla "sekt" och du kommer få träff på Norra och Mellberg.
Typiskt sektbeteende att vara helt resistent mot fakta och argument från andra och fortsätta trumma på med sitt eget mantra "bli medlem i Norra, få efterlikvid...."
Man kan bara för deras egen skull hoppas att de en dag öppnar ögonen och inser hur skadlig sekten är och att de lyckas ta sig ut från den innan det är för sent.
De enda jag hört fått bra betalt från Norra är de som ej är medlemmar och som de försöker att lura in i sekten, när du väl är inne så kommer du få samma skambud som övriga. Snacka om att blåsa sina medlemmar när man kan ge rejält mycket mer till icke medlemmar. Vad tycker norras medlemmar om detta, eller är de lyckligt ovetandes?
svampbob skrev:Mellberg skrev:joran skrev:1000m3fub x 450kr = 450.000kr eller 1000 m3fub x 350kr = 350.000 + 10% i sk vinstdelning, och det är Högt räknat, = 385.000kr
Googla "sekt" och du kommer få träff på Norra och Mellberg.
Typiskt sektbeteende att vara helt resistent mot fakta och argument från andra och fortsätta trumma på med sitt eget mantra "bli medlem i Norra, få efterlikvid...."
Man kan bara för deras egen skull hoppas att de en dag öppnar ögonen och inser hur skadlig sekten är och att de lyckas ta sig ut från den innan det är för sent.
De enda jag hört fått bra betalt från Norra är de som ej är medlemmar och som de försöker att lura in i sekten, när du väl är inne så kommer du få samma skambud som övriga. Snacka om att blåsa sina medlemmar när man kan ge rejält mycket mer till icke medlemmar. Vad tycker norras medlemmar om detta, eller är de lyckligt ovetandes?
#784935Skulle det där vara sant, Rytter, så har nog Norra missbrukat sitt förtroende och missbrukat det som står i stadgarna ( skulle tro att de har liknande stadgar som Mellanskog) Vet ju att Mellanskog köper någon rotpost på prov för att kolla marknaden, men det är väl en annan sak.
Upp till bevis Rytter!
Upp till bevis Rytter!
Ja det är valfritt att tro vad man vill. Dock lite farligt sektbeteende att hävda att så absolut inte kan vara fallet.
Har hört tillräckligt många exempel för att jag ska lita på dessa rapporter. Man kan ge mer betalt till icke medlemmar än till sina egna trogna medlemmar som endast kontaktar Norra vid avverkning. De som har sålt till Norra och fått riktigt bra betalt får väl lägga fram siffrorna själva om de önskar. Jag förmedlar bara vad jag hört.
Är det så konstigt, det skiljer sig i pris mellan medlemmar i Norra och det skiljer sig i pris mellan vad de kan erbjuda till icke medlemmar. Tror inte det står i deras stadgar rakt ut att medlemmarna ska ha högsta möjliga pris samt att de inte får bjuda mer till icke medlemmar eller andra externa aktörer.
Angående förtroende frågan, har man inte redan visat var man står som förening när man kan köpa virke/massa utomlands till betydligt högre priser än i Sverige och till sina medlemmar? Om inte förtroendet tar sig en törn där, varför skulle det påverkas av att man i konkurrens med andra bolag bjuder mer än till sina trogna medlemmar?
En sak är säker konkurrensutsätter man inte de virkesköpande företagen/föreningarna kommer man inte heller få högsta möjliga pris om det är det man strävar efter. Ifall man som medlem inte kollar med andra utan blint kontaktar sin förening som man alltid gjort kommer man inte få det högsta priset. Varför skulle norra vilja matcha detta utan konkurrens?
Jag skulle snarare påstå att det är naivt att tror att Norra inte kan betala mer till andra än till sina medlemmar som alltid kommer med virke oavsett, än de kan betala i konkurrens med andra bolag till en person som ej är medlem.
isteskog skrev:Skulle det där vara sant, Rytter, så har nog Norra missbrukat sitt förtroende och missbrukat det som står i stadgarna ( skulle tro att de har liknande stadgar som Mellanskog) Vet ju att Mellanskog köper någon rotpost på prov för att kolla marknaden, men det är väl en annan sak.
Upp till bevis Rytter!
Ja det är valfritt att tro vad man vill. Dock lite farligt sektbeteende att hävda att så absolut inte kan vara fallet.
Har hört tillräckligt många exempel för att jag ska lita på dessa rapporter. Man kan ge mer betalt till icke medlemmar än till sina egna trogna medlemmar som endast kontaktar Norra vid avverkning. De som har sålt till Norra och fått riktigt bra betalt får väl lägga fram siffrorna själva om de önskar. Jag förmedlar bara vad jag hört.
Är det så konstigt, det skiljer sig i pris mellan medlemmar i Norra och det skiljer sig i pris mellan vad de kan erbjuda till icke medlemmar. Tror inte det står i deras stadgar rakt ut att medlemmarna ska ha högsta möjliga pris samt att de inte får bjuda mer till icke medlemmar eller andra externa aktörer.
Angående förtroende frågan, har man inte redan visat var man står som förening när man kan köpa virke/massa utomlands till betydligt högre priser än i Sverige och till sina medlemmar? Om inte förtroendet tar sig en törn där, varför skulle det påverkas av att man i konkurrens med andra bolag bjuder mer än till sina trogna medlemmar?
En sak är säker konkurrensutsätter man inte de virkesköpande företagen/föreningarna kommer man inte heller få högsta möjliga pris om det är det man strävar efter. Ifall man som medlem inte kollar med andra utan blint kontaktar sin förening som man alltid gjort kommer man inte få det högsta priset. Varför skulle norra vilja matcha detta utan konkurrens?
Jag skulle snarare påstå att det är naivt att tror att Norra inte kan betala mer till andra än till sina medlemmar som alltid kommer med virke oavsett, än de kan betala i konkurrens med andra bolag till en person som ej är medlem.
#786453Ryktena säger att det mullras bland övriga virkesköpare över Qbiks höjning av massan. Innan hade man vänligen avrått Qbik från att höja massapriset.
Jag har en teori om varför det har blivit så här. Tidigare har värmeverken alltid kommit över billig råvara som en restprodukt via virkesköparna. Nu när marknaden hårdnade i och med energikrisen i Europa så försvann mycket av den råvaran ut ur landet och verkens lagar gapade tomma när vintern kom.
Kommunerna, värmeverken har inte en inköpsorganisation för att köpa direkt på marknaden. Det lilla man har kunnat köpa från enskilda skogsägare förmår ingenting och därtill är LOU lite i vägen.
Jag tror att virkesköparna har försökt ha en tyst överenskommelse sinsemellan om att inte prata om detta och själva behålla mellanskillnaden mellan vad massaindustrin och värmeverken betalar.
Jag undrar vad som menas med oligopol?
Jag har en teori om varför det har blivit så här. Tidigare har värmeverken alltid kommit över billig råvara som en restprodukt via virkesköparna. Nu när marknaden hårdnade i och med energikrisen i Europa så försvann mycket av den råvaran ut ur landet och verkens lagar gapade tomma när vintern kom.
Kommunerna, värmeverken har inte en inköpsorganisation för att köpa direkt på marknaden. Det lilla man har kunnat köpa från enskilda skogsägare förmår ingenting och därtill är LOU lite i vägen.
Jag tror att virkesköparna har försökt ha en tyst överenskommelse sinsemellan om att inte prata om detta och själva behålla mellanskillnaden mellan vad massaindustrin och värmeverken betalar.
Jag undrar vad som menas med oligopol?
- Richard Feynman
- Richard Feynman
#786466Det skall bli intressant att följa denna kamp mellan David och Goliat där Qbik utmanar det etablerade etablissemanget.
Utan att veta, antar jag att familjerna som äger sågverken vilka står bakom inköpsorganisationen Qbik har gjort sin hemläxa i form av "business case" för detta upplägga.
Jag håller oavsett tummarna för dem.
I Tornedalen väntar vi med spänning på uppstarten av Metsä Groups massafabrik i Kemi och Stora Ensos Kartongsatsning i Uleåborg. Förhoppningen är stor om virkesprishöjningar.
Finska Stora Enso har redan Finska virkesköpare i Haparanda som köper i Tornedalskommunerna Pajala, Övertorneå, Haparanda och Kalix enligt följande:
- Samtliga priser i m3fub
- Skördarmätt (inget virke kan bli kvar under snön i skogen)
- Inga avdrag för vrak av massaveden (i Sverige går vrak ofta skogsägarens plånbok förbi som biobränsle)
To be continued
Utan att veta, antar jag att familjerna som äger sågverken vilka står bakom inköpsorganisationen Qbik har gjort sin hemläxa i form av "business case" för detta upplägga.
Jag håller oavsett tummarna för dem.
I Tornedalen väntar vi med spänning på uppstarten av Metsä Groups massafabrik i Kemi och Stora Ensos Kartongsatsning i Uleåborg. Förhoppningen är stor om virkesprishöjningar.
Finska Stora Enso har redan Finska virkesköpare i Haparanda som köper i Tornedalskommunerna Pajala, Övertorneå, Haparanda och Kalix enligt följande:
- Samtliga priser i m3fub
- Skördarmätt (inget virke kan bli kvar under snön i skogen)
- Inga avdrag för vrak av massaveden (i Sverige går vrak ofta skogsägarens plånbok förbi som biobränsle)
To be continued
Senast redigerad av Elis76 lör 31 dec 2022, 10:39, redigerad totalt 1 gång.
TS
#786561Virkesköparna och förädlingsindustrin i norra Sverige har en resa att göra. Vi pratade om det på podden idag, att skogsägare i Götaland nästan får samma pris i m3fub för krokig björkmassaved som norrlänningarna för för prima talltimmer. Det här är givetvis helt orimligt och ett underbetyg åt en hel del av förädlingsindustrin i norr. Norrländsk fura borde värderas högre! Gott Nytt År!
Götenehus varslar ytterligare 25 anställda pga ökade kostnader och vikande marknad meddelas idag 3 januari.
https://news.cision.com/se/gotenehus-group-ab/r/gotenehus-varslar-om-ytterligare-uppsagningar-inom-smahusproduktionen,c3692228
Under hösten 2022 varslade även Anebyhus 85 personer.
Det skall bli intressant att se kommande statistik över sågad volym med månadsupplösning för de Svenska sågverken för helåret 2022.
Mellberg skrev:Skidstahus skulle ju öka produktion redan nu i höst och i stort sett fördubbla produktionen. Av detta blev intet pga div överklaganden.
Gissar att nuvarande produktionsnivå, ligger kvar tillsvidare.
Götenehus varslar ytterligare 25 anställda pga ökade kostnader och vikande marknad meddelas idag 3 januari.
https://news.cision.com/se/gotenehus-group-ab/r/gotenehus-varslar-om-ytterligare-uppsagningar-inom-smahusproduktionen,c3692228
Under hösten 2022 varslade även Anebyhus 85 personer.
Det skall bli intressant att se kommande statistik över sågad volym med månadsupplösning för de Svenska sågverken för helåret 2022.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).