lör 17 dec 2022, 22:10#784758Set var nyheter som heter duga...
Zorran
Sågtimmer
Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen
sön 18 dec 2022, 07:43#784771
Jag har länge funderat över vad du menar med dina gröna gubbar?
Mellberg skrev:Qbik köper inte nere hos mig och är en lokal aktör, vad betalar Holmen och SCA i Västerbotten ? Jag säljer till Norra och får en rejäl efterlikvid.
Jag har länge funderat över vad du menar med dina gröna gubbar?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
sön 18 dec 2022, 07:52#784773
Sveaskog betalar 410kr för massaveden och 580kr för talltimmer, fast pris👍
Mellberg skrev:Qbik köper inte nere hos mig och är en lokal aktör, vad betalar Holmen och SCA i Västerbotten ? Jag säljer till Norra och får en rejäl efterlikvid.
Sveaskog betalar 410kr för massaveden och 580kr för talltimmer, fast pris👍
sön 18 dec 2022, 08:18#784774
Vet inte i västerbotten, men sca betala 510 netto nyss i västernorrland hos en bekant
Vet inte i västerbotten, men sca betala 510 netto nyss i västernorrland hos en bekant
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
Re: Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen
sön 18 dec 2022, 08:21#784775Sveaskog köper inte nere hos mig. Norra finns i hela Norrland och är det självklara valet för de flesta privata skogsägarna. Särskilt nu när man får en bra avkastning på insatskapitalet och rejäla efterlikvider.
sön 18 dec 2022, 08:48#784779
Ojdå när jag härom veckan frågade SCA om mitt leveransvirke så bjöd dom samma som Norra för massan. 440 kr.
Camaro1969 skrev:Mellberg skrev:Qbik köper inte nere hos mig och är en lokal aktör, vad betalar Holmen och SCA i Västerbotten ? Jag säljer till Norra och får en rejäl efterlikvid.
Ojdå när jag härom veckan frågade SCA om mitt leveransvirke så bjöd dom samma som Norra för massan. 440 kr.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 18 dec 2022, 08:56#784783@svampbob
Qbik verkar även betala högst i Västerbotten för sågtimret.
Är det för att sågverksflisen m.m. säljs till värmeverken till ett högre pris i stället för till exempelvis SCA:s massabruk i Obbola som bidrar till att Qbik kan betala så bra även för sågtimret?
Är det för att sågverksflisen m.m. säljs till värmeverken till ett högre pris i stället för till exempelvis SCA:s massabruk i Obbola som bidrar till att Qbik kan betala så bra även för sågtimret?
Usus magister est optimus
TS
sön 18 dec 2022, 09:51#784796
Affären med värmeverket är rätt ny och jag är rätt säker på att delar av SCA köpflis har kommit ifrån Brattby och NK Lundströms. Jag antar att det fortfarande gör det men det kan ju vara så att sågverken producerar mer än kontrakterat och överskottet går till värmeverket.
Som jag har förstått det så ha alla värmeverk i Västerbotten brist på flis. Jag kan inte tänka mig annat än att flisbristen kommer att fortsätta lika länge som energibristen i Europa.
Elis76 skrev:@svampbob
Affären med värmeverket är rätt ny och jag är rätt säker på att delar av SCA köpflis har kommit ifrån Brattby och NK Lundströms. Jag antar att det fortfarande gör det men det kan ju vara så att sågverken producerar mer än kontrakterat och överskottet går till värmeverket.
Som jag har förstått det så ha alla värmeverk i Västerbotten brist på flis. Jag kan inte tänka mig annat än att flisbristen kommer att fortsätta lika länge som energibristen i Europa.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 18 dec 2022, 10:15#784800
Priser massaved just nu i Västerbotten:
Qbik: 450kr
Sveaskog: 410kr
SCA: 350kr
Norraskog: 350kr
Svårt förstå varför man självklart väljer sälja till den som betalar sämst?
Norras ledning är ju helt öppen med att man inte vill höja virkespriset någonsin, man vill hålla priset på en låg jämn nivå för alltid.
Jag tycker Norra är en stor bromskloss för prisutvecklingen på virke.
😉 🌲
Mellberg skrev:Sveaskog köper inte nere hos mig. Norra finns i hela Norrland och är det självklara valet för de flesta privata skogsägarna. Särskilt nu när man får en bra avkastning på insatskapitalet och rejäla efterlikvider.
Norras ledning är ju helt öppen med att man inte vill höja virkespriset någonsin, man vill hålla priset på en låg jämn nivå för alltid.
😉 🌲
sön 18 dec 2022, 13:16#784822
Jag tror inte att man på sikt kan hålla nere priset på massa. När RF3 blir klar på SCA i Obbola kommer behovet av massa att öka rejält där och då tror jag att SCA blir tvungen att börja konkurrera om flisen med värmeverken.
joran skrev:Mellberg skrev:Sveaskog köper inte nere hos mig. Norra finns i hela Norrland och är det självklara valet för de flesta privata skogsägarna. Särskilt nu när man får en bra avkastning på insatskapitalet och rejäla efterlikvider.
😉 🌲
Jag tror inte att man på sikt kan hålla nere priset på massa. När RF3 blir klar på SCA i Obbola kommer behovet av massa att öka rejält där och då tror jag att SCA blir tvungen att börja konkurrera om flisen med värmeverken.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 18 dec 2022, 13:25#784824Mycket bättre att avtala med Norra, även om prislistan har några år nacken, får du del av vinstdelningen avverkningsåret. ÖVRIGA köpare skrattar bara och vinstdelar aldrig .
Om du har leveransvirke liggande vid väg kan du alltid sälja till höstbjudande, då kan ju Qbik vara ett alternativ.
Stäm träff med din skogsinspektor på Norra och bli en i gänget du med ...
Om du har leveransvirke liggande vid väg kan du alltid sälja till höstbjudande, då kan ju Qbik vara ett alternativ.
Stäm träff med din skogsinspektor på Norra och bli en i gänget du med ...
sön 18 dec 2022, 17:38#7848511000m3fub x 450kr = 450.000kr eller 1000 m3fub x 350kr = 350.000 + 10% i sk vinstdelning, och det är Högt räknat, = 385.000kr
Och du är nöjd med det Mellberg?
Varför vill du ge bort 65.000kr till Norra?
Om någon virkesköpare skrattar åt sina kunder, tror jag Norra skrattar högst😉
Och du är nöjd med det Mellberg?
Varför vill du ge bort 65.000kr till Norra?
Om någon virkesköpare skrattar åt sina kunder, tror jag Norra skrattar högst😉
sön 18 dec 2022, 17:55#784853Mellbergssyndromet, när hjärnan är absolut rentvättad.
silva Illuminatio Mea

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).