Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 51881 visningar 19 följer Svara, dela mm...  

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Alvarsson  
#725599Det är bara att läsa denna tråden så förstår man varför man får dåligt betalt för virket. Herregud!

r93  
Alvarsson skrev:Det är bara att läsa denna tråden så förstår man varför man får dåligt betalt för virket. Herregud!

Utveckla gärna.

hfab  
Alvarsson skrev:Det är bara att läsa denna tråden så förstår man varför man får dåligt betalt för virket. Herregud!

Ja det är sorgligt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725606För att du säljer det som leveranssvirke, antagligen?

Användarvisningsbild

Knagge  
#725611830 kr per m3fub för granen det tror jag ingen i Svealand och Norrland kan få oavsett leveransrotköp eller rotpost.
Men ni som bor där kan väl svara bäst på det.

Användarvisningsbild

Hildingdavid  
#725612Det verkar vara flera som försvarar den svenska prisnivån. Det finns säkert ett annat pris på de 95 % som finns i Finland utanför statistiken. Jag förstår inte hur vissa kan försvara det Svenska priset som likvärdigt med det Finska. Är ni virkesinköpare?

#725614Sanningen är att ingen vet den genomsnittliga svenska prisnivån.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mangan skrev:Sanningen är att ingen vet den genomsnittliga svenska prisnivån.

Nej, det är ju ett sorgligt kapitel och ett stort problem i sig med den bristande transparensen i både virkespriser och volymer i Sverige. Att det inte går att få fram aktuell prisinformation för mer virke än leveransvirket. Där har ju köparna lyckas bra med att mörka affärerna. Men du är nog den enda som tror att det genomsnittliga leveransrotpriset för grantimmer i Sverige skulle kunna vara högre än 792 kr/m3fub som snittpriset för detta sortiment är i Finland. Netto efter avverkningskostnad borträknad.

TS

Torbjörn Johnsen skrev:

Nej, det är ju ett sorgligt kapitel och ett stort problem i sig med den bristande transparensen i både virkespriser och volymer i Sverige. Att det inte går att få fram aktuell prisinformation för mer virke än leveransvirket. Där har ju köparna lyckas bra med att mörka affärerna.

Så varför ta en siffra som inte är relevant, istället för att bara säga "vi vet inte, det finns inte bra statistik"?

Men du är nog den enda som tror att det genomsnittliga leveransrotpriset för grantimmer i Sverige skulle kunna vara högre än 792 kr/m3fub som snittpriset för detta sortiment är i Finland. Netto efter avverkningskostnad borträknad.

Ingen vet vad det genomsnittliga priset är, inte du, inte jag. Men nog tror jag det är långt ifrån de 57% skillnad som du har hittat på.

Det gäller att inse när data saknas för att dra några vettiga slutsatser.

Användarvisningsbild

Elis76  
Knagge skrev:830 kr per m3fub för granen det tror jag ingen i Svealand och Norrland kan få oavsett leveransrotköp eller rotpost.
Men ni som bor där kan väl svara bäst på det.

Definitivt inte i Norrbotten, och här förekommer inte heller rotposter.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:

Nej, det är ju ett sorgligt kapitel och ett stort problem i sig med den bristande transparensen i både virkespriser och volymer i Sverige. Att det inte går att få fram aktuell prisinformation för mer virke än leveransvirket. Där har ju köparna lyckas bra med att mörka affärerna.

Jag tror detta är ett svenskt fenomen, försök få ur en medelålders svensk vad denne har i månadslön, det är i princip omöjligt, vet inte om det är jante, eller rädslan att sticka ut?

Detta märks väldigt tydligt bland mina utländska bekantskaper, där är det mer rätt på!

Dock verkar den yngre generationen inte vara lika hemliga, så det blir nog förändring framöver.

Bosse1  
#725645Sitta på en, sitta på två, stapla två sitta högt upp,sitter bekvämast på en jag ,trillar inte heller mellan eller högt.
Men lågt är priset på rundvirke..

Användarvisningsbild

machonisti  
Hildingdavid skrev:Det verkar vara flera som försvarar den svenska prisnivån. Det finns säkert ett annat pris på de 95 % som finns i Finland utanför statistiken. Jag förstår inte hur vissa kan försvara det Svenska priset som likvärdigt med det Finska. Är ni virkesinköpare?

Syftar du på mig så har jag aldrig köpt in en enda m3. Listor och faktiska priser skiljer sig en hel del, åtminstone då jag sålt. Om det är så att jag fått 57 % mer så, Tack, tack.
2019 fick jag 64,50 € fpb tall och grantimmer 5 ha, körsträcka 600 m
Ifjol fick jag 59 € fpb tall och grantimmer 3ha, körsträcka 1 km
I år fick jag 67 € fpb tall och grantimmer 3 ha körsträcka 0 m

Poster som inte är riktigt jämförbara men nu har ni nåt att räkna på.

adahlm  
#725662Och jämför man den prishöjningen 2019=>2021 så blir det 4%. Fyra procent!
En 2*4 i K-rauta har stigit med över 100% på samma tid.

syre  
#725699Forum med Torbjörn har ju helt snöat in på timmerpriserna. Historiskt sett har sågverken haft usla vinstmarginaler , och om de nu får tillräckligt med timmer med nuvarande priser så blir aktieägarna nöjda. Industrivinsterna normalt sett kommer från massaveden där vi har och har haft rejäla vinster.
Vi som levererar till skogsägarföreningarna tar ju hand om industrivinsterna själva. Många på forumet är hätska mot föreningarna, ni har aldrig kopplat ihop det s.k prisdiket med att det inte finns en prisledande förening i området, men personligen tjänar jag på att Södra får billig massa från bolagen så att vi fortsätter får mycket hög avkastning på vårt inbetalda insatskapital. Räknekunnig.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).