Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 38931 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
Elis76 skrev:Hårdnande konkurrens om virket i Tornedalen

https://affarerinorr.se/nyheter/2023/fe ... ornedalen/

Ja marknaden förändras och det kommer att bli ringar på vattnet rätt långt. Ska man gissa på att det kommer att gå mer virke norrut än söderut efter E4an.

jannee  
#793674M.a.o. ljusnar läget för oss skogsägare eftersom Vida också ska öka sin produktion, tvivlar dock på att norrbottningarna är beredda att betala de priser vi i söder får för vårt virke.
Ska Södra eventuellt också bygga ett nytt sågverk i Småland kan det blir RIKTIGT bra = vettig ersättning för vår råvara.
Vi kanske i framtiden kan räkna med att grundpriset för gran 16+ ligger på 1 000 kr/m3fub. :-bd

Användarvisningsbild

Alaska  
#793678Skulle man kunna säja att virkespriserna är väldigt ojämna från Norr till Söder ?
Senast redigerad av Alaska tor 02 mar 2023, 19:02, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Alaska  
#794400Har läst att Vedpriserna är på historiskt höga nivåer, det kanske är bättre att sälja timmret som ved, får nog mer än 550:- m3 som bolagen betalar. ????

TS

lalle  
Alaska skrev:Fick ett erbjudande på avverkning av 1/2 hektar Granskog ca 35 cm meddelstam 550:- efter avverkning. Inte konstigt att sågverken täljer Guld då dom betalar mini priser.

Skamligt. När ska vi få riktiga priser

lalle  
#794649Sälj till Finnland

lalle  
svampbob skrev:
Alaska skrev:Man börjar undra vad sågverken håller på med, säger att dom ökar priset på sågtimmer för att det är en glödhet marknad, undrar för vem ???
Inte är det skogsägaren, kanske är det aktieägarna ??????

Jag planerar att i sommar slutavverka 12-13 ha i Västerbottens kustland. Dom första kommer i morgon och tittar på skogen. Så får jag se var prisbilden ligger.

Sälj till Finland

Användarvisningsbild

Alaska  
#794656Ja de kanske man få tänka på, Finländarna verkar betala betydligt bättre än Svenska sågverk. Dessutom betalar dom enligt skördar listan och inte genom inmätning som i Sverige.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#795410Jutos Timber i Norrbotten har nu börjat bygga upp en egen inköpsorganisation av sågtimmer för att konkurrera om Tornedalingarnas virke med Norra Skog, Stenvalls, Metsä, SCA, Billerud och Stora Enso.

Det skall bli intressant att se hur virkespriserna kommer att påverkas.

https://affarerinorr.se/nyheter/2023/mars/jutos-bygger-upp-ravaruorganisation/

ujja  
1679563847_img-2746.jpg

Från SCAs tidning Din skog som finns här https://www.sca.com/sv/skog/aktuellt/ti ... -din-skog/

Man klagar på att råvaran är för dyr och att lönsamheten är dålig.

Användarvisningsbild

joran  
#797006Tänk om vinsten sjunker till bara 40-45% under 2023, hur ska det gå då för SCA med flera?
Kraftigt sänkta virkespriset kanske?
😉 🌲

Användarvisningsbild

Elis76  
#797023SCA har så mycket egen skog så de lär nog reda ut situationen.

Samtidigt har SCA ett stort kapital investerat i sina industrier och personal så det kostar mer att ha industriparken stående än att producera med obefintliga marginaler under längre tid. Däremot kan man tänka sig att de drar ner på skiftgången för att inte bygga lager. Tiden får utvisa,

lalle  
jannee skrev:M.a.o. ljusnar läget för oss skogsägare eftersom Vida också ska öka sin produktion, tvivlar dock på att norrbottningarna är beredda att betala de priser vi i söder får för vårt virke.
Ska Södra eventuellt också bygga ett nytt sågverk i Småland kan det blir RIKTIGT bra = vettig ersättning för vår råvara.
Vi kanske i framtiden kan räkna med att grundpriset för gran 16+ ligger på 1 000 kr/m3fub. :-bd

Vi måste få upp virkespriserna i nivå med övriga EU länder. Läste en rapport att vi låg 57% under Finland? Eu måste stoppa kartellerna och den illojala konkurrensen från skogsägarföreningar . Vi måste börja undersöka marknaden mer och inte sälja till första bästa bara för det är bekvämt eller för vi varit skogsdag och fått en kopp kaffe och en varmkorv, och kanske en keps.
Jag säljer ingen mer skog innan jag får 700 kr/fub för massa och 1200 kr/fub för timmer. Det är vad dom betalar vid import, har jag hört.

Användarvisningsbild

joran  
#797029Att SCA har stora arealer må så vara, frågan hur mycket slutavverknings skog dom sitter på?
Dom har huggit hårt på sina marker.
Men SCA har väl skog utanför Sverige, så dom hugger väl där istället 👍🌲

Användarvisningsbild

Alaska  
#797086Jag tror inte alls på att SCA går dåligt, det är bara att titta på aktieutdelningarna så förstår man att dom täljt guld senaste åren, mycket pga det låga priserna på råvaran och höga priser på färdig varan.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).