Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

411 inlägg 126665 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
Zixten skrev:Jag funderar på att sälja lite skog, är priserna på väg ner nu, eller stiger dom än?
Tanken är att jag skall sälja som rotpost, hur mycket skall man ha betalt då per skogskubik om man skall ha 1000 kr som rubriken i tråden nämner??

Runt 1200 - 1300 kubiken om jag tolkar tabellerna rätt?

Priset kommer troligtvis att stå still närmaste tiden, inga större rörelser varken upp eller ner.

På längre sikt så tror jag vi går mot en rejäl nedgång i konjunkturen.

Användarvisningsbild

Elis76  
Sjögården skrev:Vad jag hör växer rotstående lagret ordentligt just nu.
Skriver man på gallring idag blir den gjord 2023.
Och slutavverkningarna matas hela tiden på då risken för stopp av naturvårdsskäl ökat högst betydligt.
Mycket gammal sparad skog börjar bli riskabel.. 😉

Norra Skog bjöd in sina Stockholmsmedlemmar förra veckan till en två-timmars träff med VD:n och hans ledningsgrupp på Norra Latin här i Stockholm.

Vi fick bl.a. veta att Norras rotstående lager motsvarar nio månaders sågverksproduktion och att det virke som sågas i Sävar just nu mest troligt kontrakterades under 2020.

Användarvisningsbild

vatten  
#733507Väldigt svårt att jämföra 1000kr contra pris på rotpost ,så många faktorer som spelar in.
Ex timmerandel 18+, röta, skotningsavstånd och var skogen är.
Försökte själv sälja rp i väst men de ville ha den "gratis".
Flytta din skog österut in i Småland så är en vild gissning ca 600 kr m3sk svaret på din fråga

ÅsaNisse  
toker72 skrev:Det känns riktigt skumt att få ersättning enligt lista från skördaren av en entreprenör som troligtvis kör på kontrakt för södra men tycker man det är ok så funkar det säkert.

Skördaren är ju intresserad av så stor volym som möjligt för de kör oftast på accord.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
r93 skrev:
Zixten skrev:Jag funderar på att sälja lite skog, är priserna på väg ner nu, eller stiger dom än?
Tanken är att jag skall sälja som rotpost, hur mycket skall man ha betalt då per skogskubik om man skall ha 1000 kr som rubriken i tråden nämner??

Runt 1200 - 1300 kubiken om jag tolkar tabellerna rätt?

Priset kommer troligtvis att stå still närmaste tiden, inga större rörelser varken upp eller ner.

På längre sikt så tror jag vi går mot en rejäl nedgång i konjunkturen.

Nej du tänker fel. Beroende på skog naturligtvis men ska ge ett litet exempel som då hamnar på 638 kr m3 sk.
Timmerandel 75 % 1000 kr fub * 0,75 = 750 kr
Massaved 25 % 400 kr fub * 0,25 = 100 kr
Avverkningskostnad 90 kr fub

Netto 760 kr fub och omräkningstal till m3 sk 0,84 blir 638 kr m3 sk.

Nu är detta just ett exempel och alla faktorer kan skilja sig beroende av avverkningens omständigheter. Det är mer för att visa hur uträkningen går till då det skrevs om det dubbla priset tidigare. Men då har man räknat fel med omräkningstal mm.

Umea  
#733621Bra räkne exempel Vedproducent !

Men tänker jag fel så här på söndags morgonen.

" Netto 760 kr fub och omräkningstal till m3 sk 0,84 blir 638 kr m3 sk. "

Är inte FUB mindre än m3 sk ?

https://www.skogssverige.se/omvandlare

Lev och Må och Ha en bra dag !

zeetorg  
Umea skrev:Bra räkne exempel Vedproducent !

Men tänker jag fel så här på söndags morgonen.

" Netto 760 kr fub och omräkningstal till m3 sk 0,84 blir 638 kr m3 sk. "

Är inte FUB mindre än m3 sk ?

https://www.skogssverige.se/omvandlare

Lev och Må och Ha en bra dag !

Jo Umeå du tänker nog rätt!

Enligt tabellen du länkade till så blir ju skogskubikpriset 912kr (760*1,2).

Bosse1  
#733629Hm, ökar volymen och priset,eller tänker jag fel 😮

Ja då blev det ordning,Köpa eller sälja ,man måste ha ordning på kubiken.
Kubikmatertravatpåbark och en tumstock 🙃
Senast redigerad av Bosse1 tor 04 nov 2021, 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#733646Priset per enhet (m3fub) ökar för att volymen i m3fub är lägre än volymen i m3sk. Alltså: beloppet för hela posten divideras med färre m3fub än m3sk vilket ger ett högre pris per m3fub än per m3sk

zeetorg  
#733647OJ, jag får nog pudla lite här och erkänna att jag svarade utan att riktigt tänka mig för!

Självklart blir priset lägre när man räknar med all volym!

Jag ber om ursäkt, men jag läste nog frågan utan att riktigt förstå den helt enkelt. :oops:

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#734041Ja det är inte konstigt att det blir lite feltänkt med alla olika måttslag och omräkningstal. Många markägare hänger dessutom med mycket mindre än vi här gör.

r93  
Vedproducent skrev:Ja det är inte konstigt att det blir lite feltänkt med alla olika måttslag och omräkningstal. Många markägare hänger dessutom med mycket mindre än vi här gör.

Japp, knappt var tusende markägare om man bara kollar siffror.

ÅsaNisse  
#734098Och så gäller det att veta om det är sektionerad fub eller matrisfub( som är förbjuden). Även kolla avsmalning på stockar i förhållande till längdkorrektioner när det snackas m³to mm. Man känner sig nästan mer som en nolla än en etta i all denna data. Varje fall när det börjar gå runt i huvudet på eftermiddagen.

Användarvisningsbild

Humlas  
#736722Ett sågverk är två på lönelistan för företag med mer än 50 anställda i Värmland.
Grattis till de anställda! Mycket fint välskött företag.

Men vi skogsägare verkar få för lite betalt...

1638177271_skaermbild_2021-11-29_101330.jpg

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#898226Bumpar upp den här tråden från 2021 igen. Det som många såg som helt orealistiskt då har blivit en realitet (med marginal) för de flesta skogsägare i Sverige. Tyvärr inte för de som har sin skog i Norrland. Ännu.

Enligt Skogsstyrelsens nya och förbättrade prisstatistik, som numera har en stor volym som underlag och inkluderar både avverkningsrätter och premietillägg, var snittpriset för grantimmer: 1456 kr/m3fub i Götaland, 1096 kr/m3fub i Svealand. I södra respektive norra Norrland var priserna samtidigt 786 resp 675 kr/m3fub. Tyvärr är det långt kvar för norrlandsvirket innan det är anständigt betalt och det kan vara intressant att läsa igenom denna tråd och se vad som sas då och hur det gick sedan.

Skogsägarna har makt över virkespriset genom att bestämma när de säljer och till vilket pris. De som valde att hålla på sina slutavverkningar några år när denna tråd startades har gjort en riktigt bra affär.

Nu tar vi sikte på 2000 kr/m3fub för grantimret! Omöjligt? Nja...det betalas 1800 kr/m3fub för grantimret i enstaka granposter i Götaland idag och snittpriserna som Skogsstyrelsen redovisar innehåller även kubbpriser och klentimmer som drar ner medelpris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).