Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

411 inlägg 128228 visningar 64 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Elis76  
#726005Stenvalls fick köpa Seskarösågen av Setra strax utanför Haparanda, så den sågen är i drift igen med målsättningen att såga 160 000 m3sv/år
https://www.stenvalls.se/mer-om-seskaro/

Rolfs Såg i Kalix även den ägd av Setra fick Stenvalls inte köpa, utan Setra valde att lägga ner sågen 2019.
För c:a ett år sedan lyckades Stockhult Holding AB köpa sågen, och återstartade driften. Jag passerade där för c:a en månad sedan och då fanns en hel del timmer inlevererat. Stockhult Holding äger även Glommers Timber i Glommersträsk. Till båda anläggningarna söker nu Stockhult Holding olika typer av personal genom annonser i de Norrbottniska tidningarna.
https://www.atl.nu/rolfs-sag-firar-100-ar-med-aterstart

Jutos Timber i Korpilombolo har i dagarna även meddelat att de förvärvar Krekula & Lauri såg i Tärendö.
https://affarerinorr.se/nyheter/2021/september/jutos-timber-koeper-krekula-lauri-saag/

Norra Skog har däremot inget eget sågverk i Norrbotten, utan de transporterar sitt virke till Kåge Såg utanför Skellefteå. I returen från Kåge norrut går det massavedsflis i korgarna till massabruken i Piteå respektive Kalix.
https://www.norratimber.se/vara-industrier/kage-sagverk

Däremot har Norra en relativt nybyggd timmermätningsterminal i Haparanda för export av massaved till Finska industrier.
https://www.atl.nu/ny-timmerterminal-i-haparanda-ska-oka-exporten-till-finland

Som lite kuriosa kan man alltid nämna att 2019 stod de tio största sågverken för 60% av den totala produktionen av sågade trävaror, och de tjugo största företagen för 80%. Sedan dess har det skett ytterligare konsolidering inom branchen, bl.a.:

- Norrskog och Norra Skogsägarna fusionerades 2019/2020
- Holmen förvärvade Martinssons 2020
- Södra förvärvade Ture Johanssons Trävaru AB och Tenhults impregneringsverk 2021

80-90  
#727730I morse fick jag Mail från Hal ab . De ville inte lägga nått bud på avverkningen då de har köpt väldigt mycket borre skadad gran i v Värmland

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#729674Fick bud i veckan på ett 160 årigt tallbestånd i Västerbotten , 1400 fub.
600 för timmer och 300 för massa . Priset är netto efter kostnader.
Med tanke på lönsamheten de har , tycker jag det är ett dåligt pris för beståndet .
Samtidigt så vet man inte om man törs spara sån skog ...

Användarvisningsbild

Elis76  
Skogsnördennorrland skrev:Fick bud i veckan på ett 160 årigt tallbestånd i Västerbotten , 1400 fub.
600 för timmer och 300 för massa . Priset är netto efter kostnader.
Med tanke på lönsamheten de har , tycker jag det är ett dåligt pris för beståndet .
Samtidigt så vet man inte om man törs spara sån skog ...

Som jämförelse från hösten 2018 kan du få följande jämförelsesiffror från ett anbud i fyrkanten (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkanten) på ett tallbestånd netto.

Norra: 520 kronor/m3fub
SCA: 500
Billerud: 475
Stenvalls: 450

Användarvisningsbild

Var det timmerpriset , eller ett snitt för timmer / massa ?

Skogsnördennorrland  
#729737Var det timmerpriset, eller var det priset totalt för alla sortiment?

Användarvisningsbild

Elis76  
#729752Priset var för hela posten. I ditt fall med 1 400 m3fub hade det motsvarat;

Norra: 728'
SCA: 700'
Billerud: 665'
Stenvalls: 630'

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#729760Okej, ja då är jag med !
Ja få se var det slutar, har lagt ut till 4 st.
Ev blir det inget alls , om man inte känner sig nöjd .
Råvaran är alldeles för billig !

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#729762ATL skriver om de urusla timmerpriserna i norr idag (bakom betalvägg) samt att prisskillnaderna är stora mellan söder och norr. Tidigare i veckan kom tidningen Skogen med tremat "Exportpriser rusar - Skogsägaren frånåkt" och jag tycker att det blir allt fler artiklar och debattinlägg om de låga rundvirkespriserna. Bra att det blir uppmärksammat men så länge timret kommer ut från skogen utan prishöjningar finns ingen anledning för industrin att betala mer. Det enda som hjälper är att hålla igen och få ner virkesflödet (för de som har den möjligheten).

Det här kan också ses som inramning till varför skogsindustrin är så förfasade och rädda för allt som riskerar att minska virkesflödet. Som t ex ersättning för kollagring, fler naturvårdsavsättningar, höjda omloppstider, gallringsfritt skogsbruk eller kontinuitetsskogsbruk. Här kan man tycka att skogsägarnas organisationer borde hitta en egen position och kämpa för högre virkespriser istället för att maxa avverkningsvolymen.

ATL gör i sin artikelserie en, i mitt tycke, snedvriden prisjämförelse när man räknar om Södras m3fub-pris till ett högre m3to-pris för att jämföra med Norra Skogs prislista som använder den enheten. Hade de istället räknat om Norras m3to-pris till m3fub-pris så hade jämförelsen ändå blivit lika bra men det hade då också gått att jämföra alla priser med leveransvirkespriserna från Skogsstyrelsen (som redovisades i m3fub). Nu såg Södras priser plötsligt ut att ligga väldigt högt för den som inte är van att räkna om mellan m3to/m3fub.

Sen ser man allt oftare "experter" som försöker snacka ner trävarupriserna mot bakgrund av att de gått ner ganska brant i USA. Men det är troligen så att sågverken fortfarande får väldigt bra betalt för trävarorna även om den häftigsate pristoppen passerats. Skillnaden mellan priset idag och för ett år sedan är stort och det kommer vi snart att se när Q3-rapporterna börjar släppas i oktober. Så det finns ingen anledning att ge upp försöken att få upp timmerpriserna👍

Användarvisningsbild

Alsert55  
#729788Så länge skogsägarna leverera finns det ingen anledning för sågverk och massafabriker att höja några priser. Prat fyller inga tomma nördar.

Användarvisningsbild

Alsert55  
#729789Sorry det skulle vara plånböcker och inte nördar.

Användarvisningsbild
Skogsnördennorrland  
#729815Ja det är märkligt att det ska vara så stor prisskillnad mellan landsändarna.
Men det är jättebra att det blir mer och mer uppmärksammat att råvaran står sig billig mot den sågade som har skenat iväg !
Tyvärr tror jag också att det finns en och annan skogsägare som slentrianmässigt säljer till den man alltid sålt till.
Är nog svårt att pressa upp priset då .

Dessutom köper skogsägareföreningar in sig i industrin , vilket jag tror inte gynnar skogsägaren . Inte mkt till ”skogsägarförening”!

Helt klart får vi hoppas på andra affärsmodeller , än att sälja billigt virke till industrin .
Då skulle gärna skogen få stå en stund till!

Men som äganderätten ser ut nu och hur orolig Och ovis skogspolitiken är , så törs man tyvärr inte spara övermogen skog och kanske ”tvingas” sälja den för billigt, inte jag iaf .

Användarvisningsbild

Alsert55  
#729819Det är ju för billigt redan.På början 80talet betalades rotposter slutavverkning 450skm3 plus avverkning Då var det bra priser.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#729826Självklart är den alldeles för billig nu!
Ja virkespriserna har inte följt med fastighetspriserna direkt ..

Men importera massa dyrt från utlandet , det har de råd med .

Användarvisningsbild

Kenya Cane  
#730433Jag har precis sålt en avverkning på drygt 5 ha i Boden, Norrbotten.

BillerudKorsnäs:
TT 542 kr/m3fub
GT 480
Massa 225

Nettopriser efter avverkningskostnad. SCA låg på timmer 60-70 kronor lägre.

Användarvisningsbild

Alsert55  
#730440Det var inte mycket för en slutavverkning med kvalitets skog från Norrbotten.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).