Sågtimmer

Höga timmerpriser: Bra säger Holmen, för höga säger Norra?

32 inlägg 6124 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Höga timmerpriser: Bra säger Holmen, för höga säger Norr

jannee  
#854692 Om, vilket Gud förbjude, virkespriset till råvaruproducenten skulle gå ned kommer ändå inte priset på byggmarknaden bli lägre.
Man kan ta mjölken som exempel, det priset till bonden har pendlat på flera kronor/kg men ändå blir den i butiken bara dyrare för vart år.

Treebula
Användarvisningsbild

Re: Höga timmerpriser: Bra säger Holmen, för höga säger Norr

Lappskog  
Sandström87 skrev:Skulle va intressant om någon kunde räkna på avkastningen från skogen som blev såld, kontra va utdelningen från husumfabriken gett, ganska overtygad att fabriken ger mer avkastning än va skogen skulle gett till medlemmarna

Som jag ser det är avkastningskravet från husum det stora problemet eftersom man har ingått leveransavtal som pressar priserna till oss medlemmar. Istället för att vi får ett bra betalt direkt till våra egna konton så måste ev. avkastning från husum delas med Metsä vilken tar större del av vinsten eftersom de är majoritetsägare. Samtidigt får Metsäs finska medlemmar bättre betalt än vi i Sverige. Jag undrar vilken tankevurpa Norras ledning måste ha gjort för att gå med på detta. Eller ville de visa sig handlingskraftiga?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).