tis 19 maj 2026, 14:42#910990Vi har ju kört den kubben de talas om.
För de mesta körs den upp till 18cm men vid enstaka tillfällen så körs den upp till grövre än 18cm. Var den gränsen går vet ja inte men vi har alltid laggt de i samma välta.
Edit: joo gränsen uppåt går nog vid 22cm vid närmare eftertanke.
Sågtimmer
Vida lägger ner två sågverk
tis 19 maj 2026, 14:46#910991
Det läggs i samma hög och bedöms som grovkubb. Det är ett par år sen jag levererade kubb senast men tanken är nog att det ska motsvara priset för det klenare normaltimret. I alla fall har det varit ett bra sortiment att köra i gallringarna som ger väldigt lite normaltimmer att slippa plocka med enstaka stockar. Sen om det är rejälare avverkningar så är det nog bra att uppdatera sig om hur det ser ut för stunden.
alias skrev:Vedproducent skrev:alias skrev:Vedproducent skrev:Att Vida bara sågar 49 dm i Urshult betyder inte att det är den enda längden som huggs i skogen. Det går bland annat kubb till Alvesta och andra längder till tex Vislanda.
Tittar man på önskemålen för leveransvirke av gran till Urshultssågen så är det 4,88 m längd för toppdiametrar 18-43,9 cm som gäller, med stödlängd 3,72 m till Vislanda för +22 cm i toppdiameter.
Klenare än 12-22 cm i toppdiameter apteras som 3,05 m kubb till Alvesta.
Nog hade man velat ha ett riktigt bra kubbpris om man skulle överväga att hugga leveransvirke till Vida i närheten av Urshult, då intresset för kortare virke än 4,88 m verkar obefintligt vid toppdiameter 18-21,9 cm.
Visst kan apteringen skilja sig åt mellan lev.virke och AU, men min minnesbild av Vidaavverkningar söder om Växjö är att man verkar ha styrt apteringen hårt mot ett fåtal längder på de sågbara sortimenten.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Vet du vad priset är då för den grövre kubben? I Nössemark som Vida ju också äger och sågar kubb så har den grövre kubben ett eget pris. Antar att det är samma i Alvesta men det vet jag inte. Men i Nössemark är det i alla fall så.
Hur stor har prisskillnaden varit på grov/klen kubb i närtid (förutsätter att man bryter vi 18 cm i topp)?
När jag inhämtat priser från Vidas inköpare så har jag fått ett jämsöverpris för kubb +12 cm i toppdiameter.
Hur hanteras det i Nössemark, särlägger man kubb 12-17,9 cm från +18 cm eller samläggs det och att man gör en visuell bedömning av grov/klen kubb vid inmätningen?
MVH
Alias
Det läggs i samma hög och bedöms som grovkubb. Det är ett par år sen jag levererade kubb senast men tanken är nog att det ska motsvara priset för det klenare normaltimret. I alla fall har det varit ett bra sortiment att köra i gallringarna som ger väldigt lite normaltimmer att slippa plocka med enstaka stockar. Sen om det är rejälare avverkningar så är det nog bra att uppdatera sig om hur det ser ut för stunden.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).