Sågtimmer

Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen

112 inlägg 28325 visningar 18 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen

Sjögården  
#781018Danske bank försöker förmodligen analysera marknaden inte bedriva näringspolitik.
Det är nog ett klokt val, och var och en får naturligtvis dra sina egna slutsatser av deras analys och av alla andra aktörers bedömningar.
Läser just Gunnar Wetterbergs bok om skogens historia och sällan eller aldrig har skogsbranschen fungerat som man hoppas som skogsägare.
Industrin har alltid ägt agendan och skapandet av en stark, medlemsägd,skogsindustri är trots allt en väg att gå.
Inte för att virket blir så mycket bättre betalt men vi får åtminstone del av förädlingen.
Att samla så mycket virke bakom en förhandlingsorganisation så att man påverka prisbilden ordentligt har hittills ingen lyckats med… 😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781069Om man har råd att vänta med att avverka hur länge som helst, bedriver man ens skogsbruk då? Rädda skogen skriver nog under på att virket skall stanna på lagerhyllan.

Användarvisningsbild

Elis76  
Sjögården skrev:Danske bank försöker förmodligen analysera marknaden inte bedriva näringspolitik.
Det är nog ett klokt val, och var och en får naturligtvis dra sina egna slutsatser av deras analys och av alla andra aktörers bedömningar.
Läser just Gunnar Wetterbergs bok om skogens historia och sällan eller aldrig har skogsbranschen fungerat som man hoppas som skogsägare.
Industrin har alltid ägt agendan och skapandet av en stark, medlemsägd,skogsindustri är trots allt en väg att gå.
Inte för att virket blir så mycket bättre betalt men vi får åtminstone del av förädlingen.
Att samla så mycket virke bakom en förhandlingsorganisation så att man påverka prisbilden ordentligt har hittills ingen lyckats med… 😉

Danske Banks direktsända webbinarium igår måndag var riktigt bra. Mycket statistik visades som skulle vara svårt att få fram utan rätta kontakter. Och precis som @Sjögården skriver, är det Danske Banks nuvärdesanalys av marknaden på samma sätt som Handelsbanken m.fl. gör sina.

Summa summarum verkar luften ha "pyst" ur privatmarknaden för sågade trävaror medan företagsmarknaden är på väg neråt. Än går sågverken för högtryck eftersom det är billigare att fortsätta såga än att låta sågarna stå.

Låga avverkningsanmälningar pratade man om liksom vad man tror industrin kommer att göra av sitt stora intjänade kapital och låga skuldsättning.

Skogsfastigheter är fortsatt dyra drivna av att det finns många rika privatpetsoner som driver upp priserna. Avkastningen för nyköpta fastigheter ligger idag på c:a 0,5% (kanske upp till max 2% i specifika fall) räknat på en hel omloppstid. SCA ligger lite under 3% på sitt skogsinnehav. Fastigheter med hög bonitet är mest lönsamma att köpa om man är i köpartagen.

Det skall bli intressant att höra vad Norra berättar här i Stockholm nu på torsdag om marknaden för skogsprodukter.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#781089Jag har inget emot Danske Banks analyser av marknaden. Tvärt om! Det är bra information som varje skogsägare kan använda som en del av sitt egna beslutsunderlag. Det som är störande är Danske Banks råd till skogsägarna och argumentationen kring dessa. Har man följt nyhetsbreven under några år så är de alltid samma oavsett hur situationen ser ut: Ut och hugg! Här går banken enligt mig helt skogsindustrins ärenden.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#781100Utgår ifrån att skogsägarna är kunniga nog att ta in information från många olika håll och drar egna slutsatser och därefter tar egna beslut efter sin egen situation.
Får väl säga att både Danske Bank och Skogsforum är konsekventa i sina råd.
Vi får väl se var det slutar.. 😉

Avslutat-06  
#781552Ser onekligen ut som att vi är på väg utför gällande byggande inom Sverige iallafall

Den så viktiga småhusbranschen för oss skogsägare verkar tyvärr vara i fritt fall: https://www.svd.se/a/xgl9d8/husforsaljn ... -september
"Den nyss så heta småhusmarknaden har tvärnitat. SvD har talat med tre av landets ledande hustillverkare och fått samstämmiga rapporter: halverade till obefintliga orderingångar, skyhöga byggkostnader och fortsatta flaskhalsar i leveranskedjorna.

– Jag får gå tillbaka till tidigt 90-tal för att hitta en situation som liknar den vi befinner oss i nu, säger Joakim Henriksson, vd på Obos Sverige, där Smålandsvillan och Myresjöhus ingår."

Även för flerfamiljshus är det tvärstopp:

https://www.svd.se/a/dw78wX/byggbolagen ... nar-hagman

"”En slakt”, det säger Gunnar Hagman, vd för Skanska Sverige. Byggbolagen räknar med tvärnit för nya bostadsprojekt nästa år. För köpare kan det dock innebära rea på 20–30 procent."

Dock tycker jag att nya regeringen verkar vilja stimulera småhusbyggande, så hoppas det kommer något konstruktivt.
Har man välskött ekonomi kan det nog var prisvärt att utföra planerade renoveringar eller nybyggen med start under slutet 2023 och vidare in i 2024.

Användarvisningsbild

Elis76  
#781555Jag träffade Norra igår torsdag, och även de ser en avmattning i efterfrågan på sågade trävaror.

TS

Avslutat-06  
#781559Ska man försöka hitta lite positiva möjligheter för oss skogsägare så är det att detta kan skapa enorma möjligheter för träbranschen.

Vi utgår från ett hypotetiskt antagande om framtida marknadsutveckling: Bostadspriserna faller med 30% och räntorna stabiliserar sig runt 4-6 procent över nästa konjukturcykel.

Ovan scenario kommer mer eller mindre omöjliggöra ekonomin för platsbyggda hyresrätter samt bostadsrätter då effektiviteten i byggbranschen är väldigt låg i kombination med väldigt högt löneläge samt högre räntor.

Den enda bransch som jag tror kan hantera ett sådant lågkostnadsscenario är just trähusbyggandet i fabrik, och då framförallt genom modulhus koncept, vill man bygga högre än 5-6 våningar får man försöka kombinera modulkonceptet med klt eller lvl stomme (ev prefab element betong). tex https://www.derome.se/bostadsutveckling ... shus-modul

Så ser man lite längre fram än nästkommande år kan detta vara en ypperlig möjlighet för träbyggnadsbranschen att käka enorma marknadsandelar!

Användarvisningsbild

Mellberg  
#781615För en gångs skull tror jag Danske Bank ger ett bra råd. Jag skrev kontrakt nyligen med Norra Skog och skogen i sig var utväxt och i ett jämt förfall. Tror ändå att det blev någorlunda tajmat prismässigt.

Kommande år torde innebära hög inflation och stigande låneräntor. Hoppas kunna inflationssäkra den kontrakterade skogslikviden, så snart som möjligt.

Skönt att slippa 3 till 5 - åriga avverkningsrätter, som en del köpare verkligen gillar ... =))

isteskog  
Mellberg skrev:För en gångs skull tror jag Danske Bank ger ett bra råd. Jag skrev kontrakt nyligen med Norra Skog och skogen i sig var utväxt och i ett jämt förfall. Tror ändå att det blev någorlunda tajmat prismässigt.

Kommande år torde innebära hög inflation och stigande låneräntor. Hoppas kunna inflationssäkra den kontrakterade skogslikviden, så snart som möjligt.

Skönt att slippa 3 till 5 - åriga avverkningsrätter, som en del köpare verkligen gillar ... =))

Sålde du en rotpost, Mellberg?

Användarvisningsbild

Mellberg  
isteskog skrev:
Mellberg skrev:För en gångs skull tror jag Danske Bank ger ett bra råd. Jag skrev kontrakt nyligen med Norra Skog och skogen i sig var utväxt och i ett jämt förfall. Tror ändå att det blev någorlunda tajmat prismässigt.

Nej, blev ett AU, men cert - påslag osv. Sedan kommer en god efterlikvid också, hoppas jag ..... :D

Användarvisningsbild

Elis76  
#781626Har Du anmält Dig till någon av Norras grötkvällar, julfika eller jultallrikar @Mellberg?
https://www.norraskog.se/medlem/medlemskap/kalender

Här i Stockholm bjöd Norra på glögg, lussebullar och pepparkakor igår torsdag . . . . . 😀

TS
Användarvisningsbild

Mellberg  
Elis76 skrev:Har Du anmält Dig till någon av Norras grötkvällar, julfika eller jultallrikar @Mellberg?
https://www.norraskog.se/medlem/medlemskap/kalender

Här i Stockholm bjöd Norra på glögg, lussebullar och pepparkakor igår torsdag . . . . . 😀

Inget inbokat lokalt ännu för min del, mitt lokalkontor finns i Ullånger , 500 meter från E4an, mot Nordingrå. Slinker in dit ibland, vid behov så att säga. Bor bara en mil därifrån.

No kollo just nu. Vet att jag fått inbjudan. Alla som kan, möts och träffas. Stöttar i alla fall våra skogsägareföreningar. Av någon anledning känns det idag viktigare än nånsin att som skogsägare stödja privatskogsbruket. För de flesta innebär det att man blir medlem i en skogsägareförening.

Tyvärr är det allt för många privata skogsägare som inte förstår hur viktigt det är att bli en i gemenskapen och på så sätt stärka privatskogsbrukets villkor och rättigheter,

isteskog  
Mellberg skrev:
isteskog skrev:

Nej, blev ett AU, men cert - påslag osv. Sedan kommer en god efterlikvid också, hoppas jag ..... :D

AU kontrakt brukar ju också ligga på 3-5 års nyttjande. Om du har otur så får du vänta så länge ..... 🤔

Användarvisningsbild

Elis76  
#781633@Mellberg

Då känner Du säkert till denna husleverantör i Ullånger . . . . . 😀
https://www.skidstahus.se/

En av mina arbetskamrater har köpt ett sprillans nytt hus av dem som just nu håller på att uppföras, och han och frugan är riktigt riktigt nöjda med Skidstahus. Dessutom är samtliga hantverkare äkta Ångermanlänningar.

Har Du någon känsla för hur det går för Skidstahus nu i dessa högränte och inflationstider?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).