Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 52575 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: 35% högre pris för grantimmer i Finland

Johan J Möller  
#724855För att hitta pris väljer man Virkeshandel/ virkesmarknad och virkespriser

https://www.upmmetsa.fi/sv/virkeshandel ... esmarknad/

Användarvisningsbild

Sv: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#725062Precis som adahlm skrivit så är redovisar LUKE enbart priser och volymer som m3fpb. Alltså fast mått på bark. Jag har dubbellkollat genom att ringa till LUKE (kunde inte hitta något om måttenheten på deras sajt) och det är definitivt m3fpb-siffror som redovisas.

Därför har jag nu räknat om LUKES priser till jämförbara m3fpb-priser med hjälp av omräkningstal från skogskunskap.se. Och då blir skillnaden mellan svenska och finska timmerpriser ännu större. För grantimmer får man 57% högre pris i Finland. Skillnaden är 302 kr per kubikmeter! Ungefär 10 x så stor skillnad som Södras timmerprishöjning om 30 kr/m3fub idag.

Samma företag (t ex Stora Enso) köper alltså timmer i Finland till ett 57% högre pris än vad de gör i Sverige om man utgår från snittpriserna i respektive land.

Hörrni, vi måste göra något åt detta i Sverige! Sågverken kör fortfarande för fullt och behöver timmer så håll igen på avverkningarna så virkesköparna får anstränga sig lite mer.

Här är direktlänken till den uppdaterade iskogen-artikeln:
Finska timmerpriser 57% högre än i Sverige

TS

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Alvarsson  
#725065Svenska skogsägarkåren är usla affärsmän. Vi får betalt utifrån vad vi förtjänar! Man blir bara förbannad.

adahlm  
#725067Hoppsan!
Låter otroligt att det blir sån skillnad på samma råvara i sgs. liknande skogsmark. Är barken verkligen 16% på en grantimmerstock?

En sidofråga:
Varför använder man fub som mått?, En skördare kan ju inte ens exakt mäta fub, utan det görs med korrektionstabeller i mätsystemet

Axl  
#725082vad är det siffror som ligger till grund för den svenska statistiken? Är det prislistor från bolag/föreningar som har publika sådana?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725098Södra Finlands grantimmer 70 euro/m3fpb => 820 kr/m3fub.

Södra i Sverige betalar nu 760 kr/m3fub + efterlikvid, och de brukar inte betala bäst för grantimmer.

Var är den stora prisskillnaden?

Användarvisningsbild

machonisti  
#725106Jag fick 67 €/m3 fpb för både gran och talltimmer i våras, ca 700 m3. Österbotten.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#725111De finska priserna uppfattade jag vara netto efter avverkningskostnader. Korrekt?

Användarvisningsbild

machonisti  
#725112Hur stavar man flera Yes efter varandra?
Gäss!

träis  
#725117Ett avtal på i den storleken med södra med 760 i grundpris på Värö listan ger även ca 50 kr i i apteringstillägg och cert premie samt storleks premie tot ungefär 820 kr/ m3 fub plus efterlikvid. Blir fel om ni jämför grundpris med slutligt erbjudande.

Användarvisningsbild

machonisti  
#725120Prislistor är bara riktgivande, om ens det.

#725124Okej, då dra vi av en hundring på de svenska priserna. Blir ändå inte några 57% skillnad.

Bosse1  
#725139Är vegårn full Mangan 👍

#725153Tycker du 57% verkar stämma Bosse1 👍

Bosse1  
#725159Jag ger mig Mangan Sverige har de bästa priserna 🙃

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).