ons 25 aug 2021, 19:26#724855För att hitta pris väljer man Virkeshandel/ virkesmarknad och virkespriser
https://www.upmmetsa.fi/sv/virkeshandel ... esmarknad/
Sågtimmer
57% högre pris för grantimmer i Finland
fre 27 aug 2021, 12:27#725062Precis som adahlm skrivit så är redovisar LUKE enbart priser och volymer som m3fpb. Alltså fast mått på bark. Jag har dubbellkollat genom att ringa till LUKE (kunde inte hitta något om måttenheten på deras sajt) och det är definitivt m3fpb-siffror som redovisas.
Därför har jag nu räknat om LUKES priser till jämförbara m3fpb-priser med hjälp av omräkningstal från skogskunskap.se. Och då blir skillnaden mellan svenska och finska timmerpriser ännu större. För grantimmer får man 57% högre pris i Finland. Skillnaden är 302 kr per kubikmeter! Ungefär 10 x så stor skillnad som Södras timmerprishöjning om 30 kr/m3fub idag.
Samma företag (t ex Stora Enso) köper alltså timmer i Finland till ett 57% högre pris än vad de gör i Sverige om man utgår från snittpriserna i respektive land.
Hörrni, vi måste göra något åt detta i Sverige! Sågverken kör fortfarande för fullt och behöver timmer så håll igen på avverkningarna så virkesköparna får anstränga sig lite mer.
Här är direktlänken till den uppdaterade iskogen-artikeln:
Finska timmerpriser 57% högre än i Sverige
Därför har jag nu räknat om LUKES priser till jämförbara m3fpb-priser med hjälp av omräkningstal från skogskunskap.se. Och då blir skillnaden mellan svenska och finska timmerpriser ännu större. För grantimmer får man 57% högre pris i Finland. Skillnaden är 302 kr per kubikmeter! Ungefär 10 x så stor skillnad som Södras timmerprishöjning om 30 kr/m3fub idag.
Samma företag (t ex Stora Enso) köper alltså timmer i Finland till ett 57% högre pris än vad de gör i Sverige om man utgår från snittpriserna i respektive land.
Hörrni, vi måste göra något åt detta i Sverige! Sågverken kör fortfarande för fullt och behöver timmer så håll igen på avverkningarna så virkesköparna får anstränga sig lite mer.
Här är direktlänken till den uppdaterade iskogen-artikeln:
Finska timmerpriser 57% högre än i Sverige
TS
fre 27 aug 2021, 12:53#725067Hoppsan!
Låter otroligt att det blir sån skillnad på samma råvara i sgs. liknande skogsmark. Är barken verkligen 16% på en grantimmerstock?
En sidofråga:
Varför använder man fub som mått?, En skördare kan ju inte ens exakt mäta fub, utan det görs med korrektionstabeller i mätsystemet
Låter otroligt att det blir sån skillnad på samma råvara i sgs. liknande skogsmark. Är barken verkligen 16% på en grantimmerstock?
En sidofråga:
Varför använder man fub som mått?, En skördare kan ju inte ens exakt mäta fub, utan det görs med korrektionstabeller i mätsystemet
fre 27 aug 2021, 16:54#725098Södra Finlands grantimmer 70 euro/m3fpb => 820 kr/m3fub.
Södra i Sverige betalar nu 760 kr/m3fub + efterlikvid, och de brukar inte betala bäst för grantimmer.
Var är den stora prisskillnaden?
Södra i Sverige betalar nu 760 kr/m3fub + efterlikvid, och de brukar inte betala bäst för grantimmer.
Var är den stora prisskillnaden?
Självvald väg i egen skog
fre 27 aug 2021, 17:51#725106Jag fick 67 €/m3 fpb för både gran och talltimmer i våras, ca 700 m3. Österbotten.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
fre 27 aug 2021, 18:18#725112Hur stavar man flera Yes efter varandra?
Gäss!
Gäss!
fre 27 aug 2021, 18:39#725117Ett avtal på i den storleken med södra med 760 i grundpris på Värö listan ger även ca 50 kr i i apteringstillägg och cert premie samt storleks premie tot ungefär 820 kr/ m3 fub plus efterlikvid. Blir fel om ni jämför grundpris med slutligt erbjudande.
fre 27 aug 2021, 19:12#725120Prislistor är bara riktgivande, om ens det.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).