Sågtimmer

Gran på granmark?

31 inlägg 12401 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Gran på granmark?

halvproffs  
#724459Jomenvisst. Rätt träd på rätt mark.

Användarvisningsbild

Erre  
#724478Tackar för alla inlägg i tråden. 👍

Man blir lite lätt nedstämd när det enda man hör är att gran är dömt att misslyckas med.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724490Man ska inte tro allt man hör och särskilt inte nu när alla möjliga foliehattar blivit skogsexperter.

boksson  
#724494Jag har min fastighet i norra Skåne. Rödgranen kommer att fasas ut efterhand trots riktigt bra tillväxt. Sitka, kustgran, hybridlärk och tall blir barrersättarna. Sitka då i större mån än de andra jag nämt. Skiftet har redan inletts. När det gäller lövträd är björk Ekebo 5 och hybridasp som ligger bra till. I övrigt testar jag olika exoter i liten skala. Någon jag inte kommer att testa är Robinia.

jannee  
#724497Är gammal snart 75, och tror fortfarande på gran men då i förädlad form.
Dock tror jag att man ska blanda gran med björk (då självföryngrad).
Plantera glest, kanske i förband runt 1000 gran/ha.
Björken som kommer själv gallrar man senare bort när det finns behov av gallring.
Slutavverkning av de planterade granplantorna borde sedan kanske ske redan vid 60 eller senast 70 års ålder.
Allt kommer troligtvis att avgöras av kommande klimat.
Sikta, kustgran, douglas, hybridlärk eller andra exotiska sorter är verkligen en chansning, allt avgörs på vilken efterfrågan det blir av detta virke.
Om jag satsar rätt eller fel blir mina barnbarns problem :grin:

Elmhult  
#726310Kan man plantera lärk kanske? Har G30 och G26 jag ska hugga i vinter. Tittar på alternativ. Har redan plockat lite barkborrar på området.

alias  
Erre skrev:Ja att hålla upp gran i 90-100 år är nog bara att glömma.

Men som sagt vi med granmark borde väl fortsätta att satsa på gran. Lite glesare och med mer löv i.
Å sen hugga den tidigare än vad som varit gängse norm.

På lite fuktigare, bördigare marker så tror jag att ca 1500 granplantor/ha + självsått löv (brukar ju bli mestadels björk) kan vara vägen framåt.

På marker som drar mer åt mellanmarker så tror jag stenhårt på Skogspoddens koncept med glesplantering gran + sådd av tall under tallskärm.

Rena tallmarker ska vi nog hålla undan granen ifrån (och helst även klövviltet)

Själv grubblar jag en hel del på hur man ska få upp ny tall på bördig tallmark och allra helst om det redsn finns bräken etablerat på marken. Funderar på om fläckvis hyggesbränning kunde vara en framkomlig väg?

Man ska nog inte lockas att tro att det endast är granen som ogillar extremväder. På fel marker (t.ex. marker med grov textur eller grunt jorddjup) har jag erfarenhet av att även björk, ek, tall och hybridlärk tog stryk under sommaren 2018.

Oavsett om man tänker på framtida skogsproduktion, livsmedelsproduktion eller artrikedom i naturen så får vi nog inse att enklaste sätten, här och nu, för att inte påskynda en negativ utveckling sannolikt är att fundera över vardagsbesluten (t.ex. behöver jag verkligen göra inköp A eller resan B?).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Sörlänningen  
Erre skrev:Nu när alla verkar räkna ut gran som ett dömt alternativ.

Vad ska vi som har ultimata granmarker satsa på?
Vi har på 80% av marken nära till ytligt rörligt vatten.
Gran växer så det knakar. Björk slår i och kommer starkt antingen man vill eller inte.
Jag kör en en blandskog av dessa när jag röjer.

Vad har ni för idéer?

Jag tror ju på att tänka nytt rent allmänt, men har du riktigt bra granmarker så finns det ju i dagsläget ingen rimlig ersättning för gran. Där är det för tidigt att tänka nytt, annat än som på prov. Låter du det blandas i lite björk också, som sen kan plockas bort vid 50-strecket eller så, så är du bättre än de flesta. Om klimatet blir så att gran på riktigt bra granmark inte funkar då krävs det en form av åtgärder som vi inte känner till.

Vad jag tror på, dock, är ju att i rena granbestånd gallra en (eller noll på vissa marker) och sedan vara mån om att inte låta bestånden bli för gamla. Har man blandbestånd med björk måste man vill gå in åtminstone någon gång till. Björken kräver ju mer aktivitet.

Det finns ju exoter man kan tänka sig, skogsindustrin verkar ju mest tänka på Douglas, men än så länge är det ju ganska osäkert. Med den Douglas som fanns för var ju plantavgången otroligt hög. Är kanske bättre nu. Vi har testat sitka, men den verkar ju snarare mer känslig för torka än vanlig gran, så det är nog inget alternativ.

På mellanmarker med otvetydigt rörligt markvatten kan man ju tänka lärk, om man vill. Åtminstone i söder funkar ju hybridlärk jättebra på G26-G28 i sluttning.

jannee  
#726481Beskriv bra granmark !
Idag avverkar man på vissa ställen fina självföryngrade granar.
Hur såg det ut när dessa startade sin växt?
Personligen tror jag det var i en blandskog av olika sorters löv och bland dessa granplantor.
Under granens tillväxt (ca 100 år) har lövet undan för undan gallrats bort för att till slut bli ett slutet rent granbestånd.
Tydliga bevis på en lyckad odling.
Varför inte då fortsätta med något som bevisligen gått bra?
Med detta menar jag INTE att du/vi ska satsa på en ren monokultur utan tvärtom.
Satsa på blandskog på "ren" granmark, gallra sedan bort det som är lämpligast.
Här nere i söder är vi just nu verkligen drabbade av granbarkborren, är kanske något vi kommer att få leva med och då satsa på en monokultur av gran är att verkligen lägga alla pengar i samma påse.
Att även satsa på exoter kan vara en (lyckad) chansning, allt beror på vad framtiden har att erbjuda, då angående efterfrågan.
T. ex odla hybridlärk för att i ett senare skede bli tvingad att sälja det som massaved är ingen hit.
Samma gäller även för sitkagran - noll efterfrågan på sådant timmer, annars växer den bra där det finns gått om ytligt markvatten.

Sörlänningen  
jannee skrev:Beskriv bra granmark !
Idag avverkar man på vissa ställen fina självföryngrade granar.
Hur såg det ut när dessa startade sin växt?
Personligen tror jag det var i en blandskog av olika sorters löv och bland dessa granplantor.
Under granens tillväxt (ca 100 år) har lövet undan för undan gallrats bort för att till slut bli ett slutet rent granbestånd.
Tydliga bevis på en lyckad odling.

Jo, just för gran på rätt mark funkar ju det väldigt bra, åtminstone i södra Sverige (jag kan ingenting om norra delen av landet) att låta björken växa i förväg och sedan successivt få upp mer och mer gran. Men det folk är rädda för och det som tråden egentligen handlar om är ju att vi får fler och fler riktigt torra somrar och då kommer vissa tidigare granmarker och framförallt tall och tall/gran-marker med gran på bli otjänliga för granen.

Vissa av oss har ju t.ex. gran på torvmark med hög bonitet för gran. Jag har torvmarker som är G34, snudd på G36. På såna marker blir ju granen väldigt känslig för torka. På mina bästa torvmarker har jag än så länge tänkt fortsätta med gran. På vissa lite sämre har jag gått över till tall. Men jag är inte övertygad om vad som är rätt.

På friska granmarker med god vattentillgång och boniteter över G30 så måste ju gran vara huvudalternativet. Om gran inte ens funkar där, då har vi värre saker att ta tag i än val av trädslag.

Användarvisningsbild

Sjögården  
jannee skrev:Är gammal snart 75, och tror fortfarande på gran men då i förädlad form.
Björken som kommer själv gallrar man senare bort när det finns behov av gallring.
Slutavverkning av de planterade granplantorna borde sedan kanske ske redan vid 60 eller senast 70 års ålder.
Sikta, kustgran, douglas, hybridlärk eller andra exotiska sorter är verkligen en chansning, allt avgörs på vilken efterfrågan det blir av detta virke.

Det har du alldeles rätt i, men att sprida risker är nog aldrig fel.
Blandar så mycket jag kan även om tallen är mitt huvudspår.
Till nu är det faktiskt granen som gett bäst lönsamhet då det är ett säkert kort i marknaden.
Och det mesta talar för att framtidens användning kommer att ge detsamma.
Men vi får se.. 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#726704Ni som skriver om att blanda in björk. Är det glasbjörk eller vårtbjörk? Det är ju inte riktigt samma sak. Faktiskt två helt olika trädslag…. 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Lars Lundqvist SLU skrev:Ni som skriver om att blanda in björk. Är det glasbjörk eller vårtbjörk? Det är ju inte riktigt samma sak. Faktiskt två helt olika trädslag…. 😉

Vårtbjörk på fastmark.
Glasbjörken ger bra björktimmer men passar på blötmarkerna enligt min erfarenhet.
Hoppas jag tänker rätt.. 😉

isteskog  
Lars Lundqvist SLU skrev:Ni som skriver om att blanda in björk. Är det glasbjörk eller vårtbjörk? Det är ju inte riktigt samma sak. Faktiskt två helt olika trädslag…. 😉

Det där brukar naturen sköta själv! På mina fastmarker kommer det vårtbjörk och på de lite fuktigare mest glasbjörk. 😎

Avslutat-06  
jannee skrev:Är gammal snart 75, och tror fortfarande på gran men då i förädlad form.

Du har skogsstyrelsen i ryggen Janne! Skogstyrelsens rapport 2018/13 Länk: https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... v-skog.pdf .se sid 163 och framåt, på sida 171 visar de markvärde för olika ståndortsindex, plantantal vid 3% ränta för gran och 80% plantöverlevnad. Högst resultat med de ingångsvärdena ger G34=1500st/ha, G30=1500st/ha, G26=1000st/ha, G22=Låt självföryngra.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).