Sågtimmer

Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen

112 inlägg 28322 visningar 18 följer Svara, dela mm...  

Re: Drömläge för skogsägare – men få ser ut att ta chansen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786909Verkar vara tvärstopp på husmarknaden, både nya och begagnade.

Användarvisningsbild

Elis76  
#786912Du har så rätt @Mangan vilket bekräftas av Boverkets rapport den 19 december.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

TS

mooos73  
#786996Någon som vet vem Qbik säljer massan till??

Användarvisningsbild

svampbob  
mooos73 skrev:Någon som vet vem Qbik säljer massan till??

Dom säljer nog till alla som vill köpa av dom. Jag är rätt säker på att dom säljer mycket till värmeverken.
Min kompis utanför Umeå säljer allt han hugger själv direkt till Umeå Energi och får nu 575 kubiken.

mooos73  
#787001Absolut, men jag gissar att dom har ett kontrakt med en större aktör typ Umeå Energi för det är ju inga små volymer så avsättningen måste vara säkrad om dom inte vill/får leverara till massaindustrin.

Användarvisningsbild

svampbob  
#787196Nu börjar oligopolet spricka inom kort kommer övriga att följa Qbiks priser. Eller är det så oligopolet åter sluter ledet på en högre nivå?

Användarvisningsbild

Elis76  
#78721521 företag som anmält till Skogsstyrelsen att de utför virkesmätning under 2022 är energiföretag.

Det öppnar upp för enskilda skogsägare att leverera energived till energiföretagen eller till deras "ombud".

https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/virkesmatning/foretag-som-anmalt-virkesmatning-2022/

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).