Sågtimmer

Sågverksindustrins strukturella problem

3 inlägg 347 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Sågverksindustrins strukturella problem

Torbjörn Johnsen  
#912719Det pratas mycket om massaindustrins strukturella problem idag men inte lika mycket om sågverkens. Men det håller på att ske en tydlig förskjutning av utveckling och affärer söderut mot Österrike och Tyskland. Vi har skrivit en text på iskogen.se om det här och en fråga som dyker upp är om det är bättre för skogsägarna att exportera stockar än att sälja dem billigt på hemmaplan? Eller kommer fler utländska sågverksföretag att köpa upp de svenska för att komma åt råvaran? Eller är det dags att de svenska sågföretagen steppar upp för att bli mer konkurrenskraftiga?

Läs artikeln här:
https://iskogen.se/skogsbruk/trastommen ... ukturkris/

TS

Re: Sågverksindustrins strukturella problem

WarPeter  
#912796Kan hålla med till stor del men jag tycker ni missar ett företag som kommit lång i att jobba med förädling. Derome kompletterar sin virkesexport med hus, takstolar, industrilokaler, planering och projektet av bostadsområden, egna hyreshus, egen kedja av bygghandel etc. Jag tycker de är ett bra exempel på träindustri som hela tiden utvecklar sin affär.

Användarvisningsbild

Re: Sågverksindustrins strukturella problem

Torbjörn Johnsen  
#912797Ja, det håller jag med dig om👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).