Sågtimmer

Norra skog övergår till m3fub

4 inlägg 516 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Norra skog övergår till m3fub

Elis76  
#909571Norra skog meddelar sina medlemmar att man nu övergått till prislistor i m3fub för sågtimmer för samtliga virkesområden.
Norrbotten har sedan länge haft sina prislistor i m3fub och m3toub.

En central del i förändringen är att Norra Skog nu inför m³fub, fastkubikmeter under bark, som prisgrund för timmer. Det har möjliggjorts genom de senaste årens investeringar i moderna mätramar som mäter verklig volym med hög precision skriver föreningen.

Själv har jag diskuterat detta med VD och styrelsen under 2024/2025.
Föreningen har tidigare velat avvakta med införandet tills alla investeringar kommit på plats.

TS
Användarvisningsbild

Re: Norra skog övergår till m3fub

Monark1954  
#909615Jag har utgått från att Biometria mäter timmer och massaved då Norra Skog avverkat åt mej.
Hur hänger det ihop med att Norra Skog nu investerat i mätutrustning för m3 fub?

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#909620Det är industrierna som väljer och betalar för mätstationerna. Biometria bemannar och kalibrerar mätutrustningen för att säkerställa en korrekt mätning.

Användarvisningsbild

Elis76  
#909629Norra har uppdaterat sin utrustning för stockmätning från Microtec i Kåge och Sävar - därav att man kan volymbestämma med hög precision.

Det finns fyra CT-loggar i Sverige varav Norra skog har två. Hissmofors står även på tur när upprustningen av sågen är klar.

https://www.microtec.com/sv-se

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).