Sågtimmer

Mera Furu! SCA satsar på kärnfura för arkitekt och konsument

3 inlägg 3164 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Mera Furu! SCA satsar på kärnfura för arkitekt och konsument

Torbjörn Johnsen  
#879425Det är intressant att se att det ändå rör på sig bland skogsbolagens trävaruverksamhet. SCA verkar ha startat upp ett nytt koncept där de riktar sig direkt mot arkitekter och slutkonsument: SCA Smart Timber. Här ebjuds inte bara traditionella byggprodukter som målade fasadbrädor av gran eller trall av furu utan här går det att hitta en hel del nya och intressanta produkter. Som t ex fasadvirke av kärnfura, designade fasadlösningar med spännande mönster samt fasadspån av svensk kärnfura eller värmebehandlat trä.

1745911567_fasadspån2.jpg

Just fasadspån är en intressant produkt. Svenska arkitekter som ritar stora träbyggnader har med förkärlek använt shingles av cederträ i fasaderna för att markera trähus. Men cedern kommer långväga från sågverk på den nordamerikanska västkusten där det sågas cedervirke (thuja) och att det nu finns svenska alternativ borde ju vara uppskattat.

Tittar man lite mer övergripande så visar SCAs satsning på SmartTmber på hur sågverksföretagen nu går mer direkt mot kunder längre fram i affärskedjan. Ja, t o m mot slutkund genom att "branda" innovativa fasadmaterial och sedan hänvisa till återförsäljarna i byggvaruhandeln. Hur SCA, som kanske har den största snittstorleken på sina sågverk av alla svenska skogsindustrier, kopplar ihop kedjan mellan supersnabba volymsågverk och mer avancerade förädlingsmoment skulle vara intressant att veta mer om. Jag gissar att det finns en del andra företag och underleverantörer inblandade? Någon som vet mer om detta?

Läs mer om SCAs paneler och furuprodukter här: https://www.scasmarttimber.com/sv/

TS
Användarvisningsbild

Re: Mera Furu! SCA satsar på kärnfura för arkitekt och konsu

Hodal  
#879763Jag vet ingenting mer om detta, men gläds åt alls försök till produktutveckling. Både som skogsägare, konsument och medlem i samhället ser jag fördelar med att optimera användandet av skogsråvaran.

Användarvisningsbild

Re: Mera Furu! SCA satsar på kärnfura för arkitekt och konsu

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879814Det hölls på med värmebehandlat trä i Jössefors utanför Arvika för ca 20 år sedan, tror jag det var. Åren går fort.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).