Sågtimmer

Brädgolv av björk?

30 inlägg 12205 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Brädgolv av björk?

nqt  
#845110Intressant! Jag trodde jag tog i på den säkra sidan med 1,5 tum. Är det två tum du skulle rekommendera?
Slutresultatet får gärna vara operfekt, men klart ska man få ihopa det.

Kanske får bli genomsågning/blocksågning då. Alternativt köra kvart på de allra största.

TS

Brorsan  
#845121Sågade lite olika löv 1.1/2' - 35 mm det blev lite tunt när jag torkat och hyvlat.
Nu sågar jag 40 mm, verkar räcka till.

Användarvisningsbild

nqt  
#845123Tack för era svar! Jag har en logosol m8. Så det får bli 1.75 eller 2 tum då :)

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8451431,75 borde räcka

dejvi  
#845144Jag sågade alla bräder till mitt golv till 32mm (råmått 33,5mm), traditionell blocksågning. Det räckte bra till då det senare hyvlades ner till 27mm.

Tänkte du ta med den mörka kärnan också, eller blockar du runt den. Brukar vara svårt då den ofta har sitt början från nån kvist.

Användarvisningsbild

nqt  
#845146Kärnan hade jag tänkt ha kvar, den är ju så fin! Är det något jag borde blocka ur och varför i så fall. Risk för sprickning?

TS

dejvi  
#845178Snickerier vill inte ha den mörka kärnan, så jag har alltid sågat bort den om någon sådan stock har kommit sig hela vägen till klingan. Oftast blir de nog bortvalda redan tidigare.

Vet bara att det är svårt att såga bort den mörka kärnan då den kan gå lite hur som helst inne i stocken. Sen vet jag inte om det är mer än ett färgfel? Ofta känns den ju helt okej, blir det röta är det ju nästan ihåligt.

Jag håller helt med om att det blir fint mönster av kontrasterna.

Användarvisningsbild

nqt  
#845184Okej jag förstår. Det finns klart ihåligheter i några av stockarna. Jag funderar faktiskt på att inte såga bredderna förrän efter det har torkat. Så att jag kan se vad som är dugligt till golv och vad som jag får använda till annat. Skönhetsfel som att kärnan inte går exakt genom hela plankan stör inte mig.

TS
Användarvisningsbild

nqt  
#845187Hur lyckades du så bra med torken @dejvi?

Jag har byggt upp en plats på grusplanen. Kör 1 tum strö med 75cm avstånd. Hyffsat vindig plats men med eftermiddagssol. Bör man ha något solskydd för att skydda högen från stark sol?

TS

dejvi  
#845226Jag vet inte riktigt vad jag lyckades bra med? Fäller träden på vintern och sågar upp stockarna under våren/försommaren så brukar det gå bra.

Tycker det låter som en bra plan du beskrev. Vi strölägger med 22x32mm strön (så det blir 22mm luftspalt mellan våningarna), sen lyfter vi några knippor ovanpå varandra och ett tak högst upp.

Bifogar ett par bilder på hur det brukar se ut hos oss.

Användarvisningsbild

nqt  
#846249Jättefina högar! Tack så mycket för all info.

TS
Användarvisningsbild

nqt  
#849020Hej igen.

Sågningen av våra björkplank har gått bra och jag är väldigt nöjd med vad jag kunnat få ut av dessa stockar. Det blev blocksågning, 1,5 tum tjocklek trots allt med en bredd på 6,7,8 och 9 tum. Omkring 50kvm.
Paketet är 2,3×1×1,8m lbh med tyngd och plåttak ovanpå.

Tyvärr blev sågningen klar först strax efter midsommar vilket jag vet är alldeles för sent. Livet kom emellan och jag önska såklart att jag prioriterat sågningen mer.

Jag ser gärna att det torkar långsamt så det inte spricker och vrider sig mer än nödvändigt. Men nu har det varit mycket regn och mer regn i sikte. Jag ser antydan till mögel och svamp i form av gråa prickar och som luden påväxt på sidan som är mot skogen.

Kan man på något enkelt sätt med avfuktare, byggfläkt och presenning (som finns till hands) bromsa påväxt av svamp och mögel nu vid så vått väder?
Säg om man stänger utrymmet med presenning så tätt man kan och kör en avfuktare? Vilken luftfuktighet bör man hålla då?
Eller ska jag be till vädergudarna om torrevär..

TS

dejvi  
#849039Tror nog det är svårt med byggfläkt/avfuktare/presenning, är nog att hoppas på torrare väder tror jag. Allt ser välgjort ut så du har nog alla förutsättningar för att det ska lyckas. Det ska väl hyvlas också? Hyvligen brukar reda upp om det är lite prickar på ytan...

Ent  
#849090Spraya på ättika där prickarna visar sig?

Användarvisningsbild

nqt  
#849091Jo det skall hyvlas. Får hoppas det reder sig då, vet inte hur djupt detta kan gå..

Ättika! Ja det kanske man skulle prova. Jag hade tanken själv på att köra snabbt över med gasolbrännaren. Men inte vågat ifall värmen skulle ställa till med något annat icke önskvärt.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).