lör 28 maj 2022, 09:08#759175
Båtar går hela tiden Helsingfors-Tallinn, dygnet runt, just sådanna båtar ni känner "finlandsfärjan" frakt och bilar samt lösa människor och någon timme så är man framme. Sågen är i mitten på estland, tarto, men vägar finns.
Hela stockbilen över, om man så skulle ha så mycket, men nu får man ju 30 ton på en eur halvsläp, såndär med presenning,
I stora världen och längre frakt, in skuffat i std kontainer och iväg. Nu såpas kort väg och kontainer pris och att få en är ej så där bara.
Nu går de ju båta, både frakt och färjor från stockholm och nynäshamn? till tallinn eller andra estniska hamnar?
Skatter, säkert nog senast vid bokföring sådant uppdages och rättas till.
Apropå frakter och nära. En tid sedan, här var stor skilnad på vete sädpris finland vs. estland. Bönder själva, enskilt skickade sitt långtradar lass över till estland. Var typ 50€/ ton skilnad. For många sådanna, enskilda bönder talar ju med varandara, även på diskusionsforum. En ledande tidning på en öppen tillställning fick direktören för en av dom stora sädköparen att skricka och bete sig rigtigt illa ang saken de stör marknaden och deras busssines och bara dom får göra så. Dett kom ju i tidningen och de blev av med massa kunder.
Sedan, en av dom stora kvarn/bageri här i finland har stort och stålt råg, och inhemskt säd i deras bröd. Stora reklamer och kampanjer. Sädbilar med släp med boggin ner kommer dagligen över från estlan på väg till deras kvarn. Råkar känna informatören på bolaget, sådanna runda politikersvar hon får ge om saken.
Till baks till saken, Här i finland, sakta dalat med vikeshandel med ryssen, redan före februari dalat. Europa med sina barkborrar, marknad finns och klart man är intreserad av att sälja dom som betala mer. Dom här mellanhänderna som alla vill ha stor lön, liksom äter på enskilda skogs ägares förtjänst och talar skräp.