Sågtimmer

Barkborreträd, virke eller energived?

5 inlägg 5478 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Barkborreträd, virke eller energived?

Mats67  
#752139Jag har lite funderingar om mina barkborreträd och om de kan klassas som virke eller ej. Enligt min uppköpare så ska de apteras antingen som virke eller energived. Jag bifogar några bilder från dagens insats.

Var drar ni gränsen för virke är min fråga? jag antar att när barken släppt så är det energived. Vissa stockar är ju tämligen lite barksläpp dock, bitvis. Enklast vore förstås att bara aptera 4 meters bitar för bränsleved men tycker det är synd att inte ta tillvara timmer om stocken duger till detta. Bäst hade förstås varit en egen såg så väljer man själv....
1647105902_barkborretraed3.jpg
1647105902_barkborretraed4.jpg
1647105902_barkborretraed1.jpg
1647105902_barkborretraed2.jpg

TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborreträd, virke eller energived?

Vedproducent  
#752142Klyv ved av det så får du ju i alla fall 1000 kr fub så slipper du fundera.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752149Det går bra att såga om du behöver grovvirke eller rundvirke till nåt projekt. Torrt, lätt och bara att börja. Jag högg barkborregran i maj, som hade släppt barken, nu har jag grundlagt och ska bygga en maskinhall i rundvirke.

Användarvisningsbild

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752154Ska såga plank och några "fyrskäringar", så fort den lokale sågverkspatronen hoppat färdigt på kryckorna...

Användarvisningsbild

Mats67  
#752335Tack för alla bra svar!
Håller med om att såga upp sådant virke är klart bäst eller ved.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).