Verkstan

Problem med kylarvattnet på skotaren

20 inlägg 7756 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#119545
Wolf skrev:Hur gick det nu då, har du löst problemet eller kan man bidra med mera råd?

Du får gärna bidra med mera råd! Inget är gjort med den än. Väntar på att en kille jag känner som är duktig på att skruva ska ha tid att hjälpa mig. Fixar inte att plocka isär toppen själv om det nu är det som ska göras.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Wolf  
#119551 Som du beskriver detta, kan det ju inte vara toppen, och det är alltid fel att börja skruva på en maskin förrän man har hittat felet. Jag skulle istället titta lite närmare på kylaren och dess tillstånd - kanske lite igensatta rör. Om vattnet rinner ner för sakta kan det mycket väl leda till att det blir ett övertryck i överdelen av kylaren. Sen kolla - som den andra killen sa - om locket är tät, skall ju i regel hålla emot för ca 1 bar.

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#119568
Wolf skrev:Som du beskriver detta, kan det ju inte vara toppen, och det är alltid fel att börja skruva på en maskin förrän man har hittat felet. Jag skulle istället titta lite närmare på kylaren och dess tillstånd - kanske lite igensatta rör. Om vattnet rinner ner för sakta kan det mycket väl leda till att det blir ett övertryck i överdelen av kylaren. Sen kolla - som den andra killen sa - om locket är tät, skall ju i regel hålla emot för ca 1 bar.


Kylaren har jag kollat. Rinner lika lätt ur den som jag häller i vatten. Det kan det inte vara. Angående locket så ska det ju inte trycka ut så mycket vatten när jag har det avskruvat och tittar. När det sitter på så kommer det i stället ur dräneringsslangen. Men det han ville göra nu för att kolla felet innan han skruvade ner toppen var att trycka ner någon syrgas eller vad det nu var i cylindrarna. Är det något fel där då så syns det också var det är säger han.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119626 spårvätska kanske

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#120285 Då tror jag att felet är avhjälpt. Men jag fattar egentligen ingenting. Så om någon kan förklara vad som hänt så är jag nyfiken.
Felet försvann när jag satte in en ny termostat. Ändå så fungerade den gamla då temp gick upp till drygt 90 och sen ner till drygt 80. Men jag har nog fortfarande lite luft i systemet men inga bubblor. Dålig hyttvärme samt att vattennivån stiger lite vid gaspådrag men alltså inga bubblor. Tog ut den nya termostaten igen och borrade ett litet hål och det blev bättre men jag får nog lufta slangen på värmepaketet också.

Jag hade ju plockat bort den gamla termostaten helt och då bubblade det och tryckte ut vatten väldigt precis som det gjorde med den gamla termostaten som verkade fungera men som jag alltså bytte ändå för jag tänkte att det kan ju vara värt ett försök. Har en bil som jag hade ett märkligt termostatfel på för några år sen annars hade jag nog aldrig gjort det.

Men har någon en rimlig förklaring till varför det blev så?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).