Verkstan

Polvända batteri .

9 inlägg 6490 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polvända batteri .

axwell  
#117127 Detta har kanske berörts i förbigående i annan tråd.
Tekniken är känd, inte ny, artikeln är skriven under förra årtusendet.

http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... e&id=12426



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

e_pettersson  
#117370 okej så efter polvändningen blir + - och - +?

Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

axwell  
#117375 Jo men visst!
Vet däremot inte om man kan lita på att det håller sig "som nytt" någon längre tid.

Men som sagt, det gäller att ha batteriet helt urladdat före vändningen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

axwell  
#117376 Jo men visst!
Vet däremot inte om man kan lita på att det håller sig "som nytt" någon längre tid.

Men som sagt, det gäller att ha batteriet helt urladdat före vändningen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

axwell  
#117379 Hur raderar man ett dubbelinlägg?
Det lär ju inte hjälpa att polvända det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polvända batteri .

totte  
#117444 Man skriker på Fredrik och undrar varför han har sålt raderingsknappen i det här forumet, eller om han bara har polvänt den!

Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

lars11  
#427442 Om jag skulle tro något om det här så -kanske- det löser de problem som smarta laddare hanterar, typ avsulfatering. Tror att en Ctek 20A laddare är bättre för ett gammalt batteri än att lägga på 15 volt negativt manuellt på kul...

Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

axwell  
#427484
lars11 skrev:Om jag skulle tro något om det här så -kanske- det löser de problem som smarta laddare hanterar, typ avsulfatering. Tror att en Ctek 20A laddare är bättre för ett gammalt batteri än att lägga på 15 volt negativt manuellt på kul...




Dom flesta smarta laddare har den funktionen idag, även Biltemas från 8 A.

Klicka fram med "mode" till symbolen för en blocknyckel.
Beroende på statusen på batteriet varierar "reparationen" från några sekunder till nån minut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Polvända batteri .

röjjare  
#427531 Jag har polvänt ett batteri. Det blev inte nytt men bättre än innan. Även om man försökt ladda ur batteriet helt så kan man bränna säkringen i laddaren. Jag gjorde så att jag kopplade in en 60W halogenlampda i serie med laddaren och batteriet vid polvändningsögonblicket. Sen lät jag det stå över natten. På morgonen var + - och då kopplade jag ur lampan och laddade som vanligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).