Verkstan

Fullhög pelarborrmaskin

80 inlägg 39665 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163977 Jag köpte 83 borrar upp till 34 mm, plus några chuckar och konor i måndags. Elva av dessa borrar var slipade på ett sätt jag aldrig sett förut. Det är en liten centreringsspets och sedan 90° vinkel på skäret, ungefär som på en enkel träborr.
Slipningen ser professionellt utförd ut, vad är det för vits med en sådan slipning, är dom omslipade för att passa träborrning?

Någon som vet vad borrslipning kan tänkas kosta att få utförd på slipfirma?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163993 Har tyvärr inte svaret på frågan, men vilket köp! Via kontakter eller blocket/annons?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Tosca  
#163994 De är spetsslipade för att det ska gå bättre att borra direkt utan att förborra.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164036
Uvskogen skrev:Har tyvärr inte svaret på frågan, men vilket köp! Via kontakter eller blocket/annons?

Ja det var rätt lagomt, vettiga borrdimensioner och till det nödvändiga konor samt ett par chuckar.
Via Blocket (i ditt landskap), såldes komplett med borrmaskin. En kompis behövde borrmaskinen, jag borrarna.
Jag började nästan tröttna på att leta borrar, men hade man köpt en "kinalåda" så hade man väl blivit missnöjd. Dessa hade ju mest svenska namn, samt några tyska.
Klart värt att kosta på professionell slipning.

Tosca skrev:De är spetsslipade för att det ska gå bättre att borra direkt utan att förborra.

Intressant, det lär ju testas. Dock så lär det ju vara krångligt att slipa om dessa.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

mannen  
#164041 Planslipningen kanske är gjord för att försänka bultaskallar t.ex. Spetsen hjälper kanske till att centrera det hela.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Skogstomte  
#164051 De plana borren med liten spets är i första hand till för att borra tunn plåt med. De borrar ett litet styrhål först sen fräser de sig igenom och hugger därför inte och deformerar som vanliga borr kan göra (eller gör :oops: ). Mysket användbara!

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185459 Kunde inte låta bli att köpa en ny pelarborrmaskin från Duab, den är en kopia av Strands S25, heter bara T25(eller S25 i katalogen) och kännns nästan precis som orginalet då dom har en där jag ofta är på jobbet.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Fredrik N  
#185465 Vi använde sådana borrar för att borra i kopparskenor. dom fungerar således bra i mjukt matrial.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185466
Fredrik N skrev:Vi använde sådana borrar för att borra i kopparskenor. dom fungerar således bra i mjukt matrial.


Du kan vara något på spåret, borrarna köptes i en stad där det nog borras rätt mycket i koppar :-?

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#185471
gnisten83 skrev:Kunde inte låta bli att köpa en ny pelarborrmaskin från Duab, den är en kopia av Strands S25, heter bara T25(eller S25 i katalogen) och kännns nästan precis som orginalet då dom har en där jag ofta är på jobbet.


Grattis! Är nog inget dåligt köp, bra data, låg lägsta hastighet och rejäla dimensioner. Är väl Kina-gjord gissar jag men en hel del grejor därifrån är ganska bra, det hänger ju mest på beställarens kvalitetskrav och kontroll.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185478 Troligen men dom har mycket i katalogen från Italien med

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#185488 Sant, kompressorerna tror jag kommer därifrån allihop t ex.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

machonisti  
#187047 Vad betyder "FullHög"

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187060
machonisti skrev:Vad betyder "FullHög"


Tja, i min värld är detsamma som en lång karl är hög, längsgående uppåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

machonisti  
#187064 OK

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).