Verkstan

Fullhög pelarborrmaskin

80 inlägg 39441 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119996 He he, du tänkte kanske att borrar man bara två små fåniga hål i plåtbit på två månader kan man lika gärna ha en batteridriven BoD eller? :wink: Men jag lägger "anbudet" i registret om jag kommer på sådana tankar.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120089
Uvskogen skrev:He he, du tänkte kanske att borrar man bara två små fåniga hål i plåtbit på två månader kan man lika gärna ha en batteridriven BoD eller? :wink: Men jag lägger "anbudet" i registret om jag kommer på sådana tankar.



Jo nåt sånt var det jag tänkte mig :)
Men är inte säker på att den skulle användas mer här så behåll du den!

V

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146533 Hej
Lånar tråden lite.
Jag har blivit erbjuden att köpa en liknande maskin som den Uvskogen har
Det är en E100 fast med ett annat bord det är räfflat och har fästen för skruvstycke
utöver det så är den likadan
Snabbchuck medföljer och det är en gammal skolmaskin.
Vad säger den sammlade expertisen? vad är lämpligt pris för en sädan maskin?

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146534 Bara köp säger jag, en gammal skolmaskin kan ju knappt ha blivit varm ens.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146535 Efter att ha använt min på allvar så säger jag också, köp. Men ett pris, tja jag skulle lätt betala 8-10 k för min.

Edit: Glömde: Särskilt som du får med ett riktigt bord med fäste för skruvstycke. Ett sånt skulle jag vilja ha!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146538 Hej
Vad trevligt att du är så nöjd.
Hur var det med tillgången på eventuella reservdelar har för mig att du kollade upp detta?

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146539
spock skrev:Hej
Vad trevligt att du är så nöjd.
Hur var det med tillgången på eventuella reservdelar har för mig att du kollade upp detta?


Pratade med "Arboga", de heter något annat nu, står någonstans i den här tråden eller min blogg, men de hade ganska mycket delar kvar. Dessutom sprängskisser och sånt. Dessutom fanns det i varje fall en person där som visste exakt vad för maskin jag hade. Han kunde ge mig direkta råd. Lite som med Sepsons vinschen. Fast egentligen, det är lite som med min Nuffield, det är väldigt rakt på, rejäla dimensioner så det är inte mycket som kan sönder. Det är väl möjligen lindningarna i motorn då, fast den sitter högst upp så det är nog inte så svårt att byta motorn mot en ny. Men smidet är otroligt rejält. Var in i växellådan och rotade (har nog en böjelse för det), bara rejäla grejor där med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146541 Ok
Då får det bli affär.
Tack för att du tog dig tid och om det är någon annan som vill hylla Arboga maskinerna och öka på tillfredställelsen att äga en pelarborrmaskin så kör på

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#146544 OK, du bad om det! Jag har en remdriven tysk maskin som jag köpte ny för ca fem lappar för nåt år sen. Den är klart prisvärd, gör vad den skall och har hygglig precision och kraft, men jag är grön av avund på dom som har en Arboga. Arboga är proffsmaskin i allt, håller i evighet och borrar allt som kan borras. Inget att tveka på den är värd vad du betalar, du får inte tag på nåt bättre.

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146547 Totte
Det där ökade defenitivt på tillfredställelsen tack för det!!!

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#146595 Jag skickar räkningen till veckan! 😈 :D =))

Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146752 Jaha då var den hemma och prokörd och tillfreställelsen att äga en bra maskin infann sig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146756
spock skrev:Jaha då var den hemma och prokörd och tillfreställelsen att äga en bra maskin infann sig :grin:


Bild!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fullhög pelarborrmaskin

spock  
#146760 Tyvärr så har kameran dött men jag återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Fullhög pelarborrmaskin

totte  
#146764 Grattis! :ymsick: :D (till borrmaskinen alltså, inte den döda kameran)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).