Verkstan

bygga skruv klyv

36 inlägg 21884 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596306
Bild

https://www.gardenstore.se/vedklyv-al-ko-lsh-4

2569:- ink moms

Jag har kluvit många kubik med en liknande mojäng.
Långsamt men billigt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

tallen100  
#596310
Piraboin skrev:har man en traktor med lastare så behöver man ju en hydraulmotor, slangar och kopplingar förutom skruven
har man ej en traktor med lastare eller en minilastare så bör man bäst köpa en vanlig klyv

skruv klyvarna är annars rena självmordsmaskiner så vida man inte kan styra dom på avstånd

Om man bortser ifrån risken att klämma sönder händer och fingrar, så är skruven ganska ofarlig :wink:

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

halvproffs  
#596313
tallen100 skrev:
Piraboin skrev:har man en traktor med lastare så behöver man ju en hydraulmotor, slangar och kopplingar förutom skruven
har man ej en traktor med lastare eller en minilastare så bör man bäst köpa en vanlig klyv

skruv klyvarna är annars rena självmordsmaskiner så vida man inte kan styra dom på avstånd

Om man bortser ifrån risken att klämma sönder händer och fingrar, så är skruven ganska ofarlig :wink:


Usch, ryser när jag tänker på skruvarna. Handskar är förbjudna vid arbete med.
Bara här är det flera allvarliga handskador när skruven fått tag i handsken.
Är ju konstigt att inte amv förbjudit dom.

Avatar Fallback

Re: bygga skruv klyv

Piraboin  
#596315


den här är den enda nya maskinen med skruvkly som dom får tillverka och sälja i Finland som ej är styrd från en hytt och jag avråder det bestämdaste från att använda klyvdelen på den
skulle jag få den här modellen så skulle jag montera bort skruven p.g.a man måste fortfarande använda en hand
eller hålla i veden med en stor tång för att minska risken

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

Göt  
#596366 Usch, ryser när jag tänker på skruvarna. Handskar är förbjudna vid arbete med.
Bara här är det flera allvarliga handskador när skruven fått tag i handsken.
Är ju konstigt att inte amv förbjudit dom.[/quote]

Dom är förbjudna i Sverige sen många år tillbaka :-b

Användarvisningsbild

Re: bygga skruv klyv

halvproffs  
#596388
Göt skrev:Usch, ryser när jag tänker på skruvarna. Handskar är förbjudna vid arbete med.
Bara här är det flera allvarliga handskador när skruven fått tag i handsken.
Är ju konstigt att inte amv förbjudit dom.


Dom är förbjudna i Sverige sen många år tillbaka :-b[/quote]

Så bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).