Verkstan

Startmotor - laga eller byta

58 inlägg 55841 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206785 En klassiker på gamla Volvo B20 är att flytta svänghjulet ett kvarts varv på vevaxeln
för att kunna köra ett tag till med sliten kuggkrans-startmotor.
Eller var det ett bulthål, ja iaf den behövde flyttas lite iaf.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

machonisti  
#206793 Vissa svänghjuls kuggkrans sitter med presspassning och kan flyttas genom att värmas loss. Var ett sånt jag värmde loss med farsan men vilken motor vi jobbade med då minns jag inte.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#206802 Funderade även jag på kylan, är ju kallt ute som fan.... Får väl pröva att värma på startmotorn imorn innan jag drar på starten.

Laddade upp batteriet ordentligt ifall det saknades power att skjuta ut kuggkransen, men är det fler som tror att kylan kan påverka en helt ny startmotor?

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#206821 ...för visst snurrar inte drevet förrän solenoiden faktiskt flyttat fram axeln med startdrevet på. Jag menar att det är ju först i ytterläget som drevet snurrar igång eftersom det ju är först då som startmotorn blir direktmatad från batteriet?

Mao så bör ju iaf solenoiden arbeta då drevet kommer igång, men kan det likt förbaskat vara så att kugghjulet snurrar trots att solenoiden inte skjutit ut axeln i sitt ytterläge?

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

machonisti  
#206826 Finns lite olika konstruktioner. Den kan snurra utan att gå in i kuggkransen.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#206854 Får isf plocka ner den och kontrollera i bänken hur den tre sig. Alt så bör det väl finnas nån sorts garanti kvar på den nya startmotorn och då får dem ta den tillbaka...

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

machonisti  
#206879 Troligen problem i bendix, är en grej som krånglat för mig när det varit kallt fastän startmotorn blev bytt förra hösten. googla det så ser du bäst

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#206935 Värmde på en kvart med kupé -fläkten, och därmed sköt startmotorn in axeln/ kuggdrevet längre mot svänghjulet och kunde nu starta.

Att en ny startmotor kan påverkas av kyla på detta vis? Kvalité eller konstruktionsmiss- vad vet jag, men tycker att den mekaniska rörelsen som sker när man ger signal till startmotorn och axeln skjuts in mot svänghjulet bör inte vara så känslig:(

Okay, tack för tips och idéer , må väl vara hänt att ta fram kupefläkten ett tag till tills verkstaden är på plats och nuffen kan få vila under tak:) Den gamla startmotorn var iaf mer opålitlig, nu händer det ju vad som förväntas med den nya, om än med lite hjälp av värme kalla dagar:)

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#213250 Tog och plockade isär startmotorn på min äldsta nuffield i veckan. Fann ett glapp i solenoiden och lödde ihop. Testkörde i bänk och snurrar på fint. Monterar på startmotorn på traktorn och ger signal från tändningen. Har ett bra batteri ( lånat från den nyare nuffen som peppar peppar, går fint nu) men det som sker är att motorn bara drar runt ca 1 varv innan den inte snurrar mer. ( dock går den fint att bogsera igång så inga fasta kolvar etc).

Frågan: kan en startmotor fungera bra i bänk ( då den ej belastas av svänghjulet) men ej ge full effekt vid belastning? Eller är det som så att är startmotorn okay i bänk så är den till fullo okay, eller kan ex slitna kol i startmotorn påverka att startmotorn går bra i bänk, men ej ger tillräckligt med styrka då den går in i svänghjulet?

Har ej undersökt kolen nu, trodde problemet var löst i och med att jag fann glappet...

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#213252 Kan mycket väl vara kolen, eller korroderade anslutningar till dom eller till lindningarna. Är det dålig kontakt så kan den snurra jättebra utan belastning, då drar det inte mycket ström. Men när belastningen ökar får du rejält spänningsfall där kontakten är dålig och då orkar den inte. Men kolla först och främst att jordkablar och kabelskor på batterikablarna är i gott skick. Med spänningsfall där blir det samma resultat.

Ett enkelt sätt att testa det förresten. Startkabel från batteriets ena pol till jord i motorn, minns inte om du har plus eller minusjord, men rätt pol i alla fall. Så en startkabel från den andra polen direkt till starmotorn och så vrid på. Snurrar den bra då vet du att du har dåliga batterikablar.

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213253 Jag har ju hört talas om att gamla slitna startmotorer på Mercedesdieslar som p.g.a inre glapp drar kopiösa mängder ström vid start.
Men är det så och batteriet skapligt friskt så är det ju åtskilligt med ström som ska ta vägen någonstans, blir startmotorn het eller?

Avatar Fallback

Re: Startmotor - laga eller byta

aywa  
#213278 Samma tanke slog mig inatt, har en tanke på att jordkabeln ( plusjordad) sitter riktigt dåligt till, rostigt och jävligt. Får bli att ansluta direkt från pluspolen ner till startmotorns gods så att jag vet att åtminstone startmotorn får ström.

Ja, visst verkar startmotorn bli lite varm, men känns som det är svårt att säga om det beror på dåliga kol eller om det beror på att jag kört och testat startmotorn ganska länge under mina försök att få igång traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Startmotor - laga eller byta

totte  
#213317 Lite varm skall den ju bli även om den är normal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).