Verkstan

Förlänga kranarmen

9 inlägg 5702 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förlänga kranarmen

nhl21  
#103652 Funderar på att förlänga kranbomen och stickan 30cm var på en Farma3.2. Detta ingrepp motsvarar en Farma3.8. Övriga delar är samma på båda kranarna. Vad är det för stål i kranen? kan man använda vanliga konstruktionsrör eller vad skall man använda?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Förlänga kranarmen

Nolltax AB  
#103708 Inte en aning.
Behövde få ut en länspump längre än kranen nådde.
Spände på ett horisontalstag 3 m. Spännband runt.
Ett extrafinger....

Avatar Fallback

Re: Förlänga kranarmen

nhl21  
#103935 ingen som har någon erfarenhet av detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förlänga kranarmen

Cruiser_no1  
#103940 Man kan prova att slipa på kranen. Om man säger att det går segt att slipa och det blir rejält med gnistor då är det en högre stålkvalitet än bonnajärn. sen så ska man kunna se på gnistorna vilken färg dom har så ska man kunna utröna vilken stålsort det är. men det är nog överkurs.

du kan ju slipe på kranen och sen slipa på en bit bonnajärn och se om det är nån skillnad.

Avatar Fallback

Re: Förlänga kranarmen

M_M  
#103943 På jobbet fick vi tillbaka en kran på ett garantiärende.
Kunden hade förlängt sista utskjutet med ca. 1m, varpå det gick av.
Han fick inte ut nåt på garantin... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Förlänga kranarmen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103959 Låter som en intressant idé, förlänger man 30 cm på vardera del och vinner totalt 60cm
utan för mkt jobb och till ringa kostnad så verkar det ju värt.
Nästa fundering är ju om man inte skulle satsa på ett längre utskjut istället?

Användarvisningsbild

Re: Förlänga kranarmen

stegmaster  
#103970 Inget jag skulle rekomandera och göra. Du ska bra koll på va du gör, för du börjar kapa och svetsa på en kran.
Dessutan forsvinner ju nästan hela andrehåndsvärde på et sånt "hemmabygge".
I tillägg måste vel slanger ochså förlängas?
Bytt in den til den kran du vil ha.

Avatar Fallback

Re: Förlänga kranarmen

Norrland  
#106817 Det blir ganska mycket jobb att förlänga kranen och sendan få det att hålla. Sälj kranen till mig och köp en större istället för jag har vill sätta en liten kran på min vagn till fyrhjulingen.

Avatar Fallback

Re: Förlänga kranarmen

Mahg  
#106853 Det är troligen vanliga konstruktionsrör så det går nog bra att svetsa om man gör det bra men kranen blir säkert klenare jämfört med en 3.8. Enklast vore att kapa stickan alldeles bakom kranspetsen och svetsa dit kranspetsen på ett rör som passar inuti stickan. Borra några hål för en sprint i båda rören så har du ett mekaniskt utskjut och kan välja kranlängd efter behov.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).