Verkstan

Vagnsbygge!

96 inlägg 49118 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109156 Jag håller med Uvskogen och Totte en förklaring vore på sin plats!!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Nicke Nyfiken  
#109162 Inte för att jag är någon storsvetsare men PV 65, vore intesseant att veta vad som är problemet, tycker också det krävs en förklaring.

Nicke

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109163
totte skrev:
Volvopv-65 skrev:Sorry,men svetsningen lämnar många ?????????
Blir ledsen när jag ser sånt här :shock:


Det är dålig stil att klaga på något utan att tala om vad som är fel och ur man borde ha gjort. De flesta här tar kritik utan problem förutsatt att man berättar vad man inte tycker är bra och varför. Förmodar att du är ordentligt svetskunnig eftersom du har invändningar. Var då så hygglig och dela med dig av det så att vi kan lära oss något. det är det som är hela meningen med det här forumet.

Håller med, mycket bra formulerat angående forumet. Jag tycker, till skillnad från många andra forum, att tonen är trevlig och viljan att dela med sig är genuin.
Jag reagerade också lite på svetsen som man såg i närbild. Ser ut som det är lite för dåligt med ström, dvs det har inte smält in i materialet riktigt. Sen ser det även ut som att Lövis haft lite fel vinkel på handtaget och bränt mer i röret än i plattan. Det skule vara jättetråkigt om det vore så, när bygget i övrigt ser så bra ut.
Anledningen till att jag tror att det är så är att svetsen är hög och rund, nästan som en halv cirkelrundstång lagt på, som svar på Uvskogens fråga. En bra grej att tänka på, när man svetsar gods av olika tjocklekar, är att rikta handtaget/elektroden, merparten mot den tjockare delen och pendla upp mot det tunnare godset. Detta för att säkra en ordentligt inbränning i det tjockare. Jag tror det är det Volvopv-65 menar...men han kunde varit lite mer informativ i sitt inlägg:-)
I övrigt är bygget tipptopp!

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Volvopv-65  
#109167 Ok,jag har jobbat som svetsare och maskinbyggare i många år,så svetskunnig tror jag mig vara.
1,alldeles för låga svetsvärden,inbränningen är nästan obefintlig.
2,väldigt stor katetavvikelse
3,dessa 2 i kombination gör att man här fått en väldigt svag svetssträng som i princip bara ligger ytligt på materialet.I detta fall har man idealiska förutsättningar att utföra en sk V-fog,man riktar smältan mitt i det V som blir där 2 ytor möts.Man styr smältan så att LIKA MYCKET av det tillförda materialet hamnar på båda sidorna av skarven,helst utan någon synlig råge(när materialtjockleken är ungefär lika i de bitar som svetsas i hop)
Något som fortfarande är oklart?

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#109176 Ja, "katetavvikslse" är jag osäker på, är det det du menar med att inte lika mycket av materialet hamnat på båda sidor av skarven? Annars tackar vi för förklaringen!

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109177
Volvopv-65 skrev:Ok,jag har jobbat som svetsare och maskinbyggare i många år,så svetskunnig tror jag mig vara.
1,alldeles för låga svetsvärden,inbränningen är nästan obefintlig.
2,väldigt stor katetavvikels
3,dessa 2 i kombination gör att man här fått en väldigt svag svetssträng som i princip bara ligger ytligt på materialet.

Det var ungefär det jag menade, men du sa det mycket bättre:-)

Hur som helst, i övrigt ser bygget mycket bra ut!

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#109179 Tänkte just på att ni som kan detta ordentligt kanske kan föreslå hur man nu gör för att förbättra svetsarna, går det nu att lägga en sträng till och ge mera kräm så att det bränner in bättre, eller behöver man slipa bort det pålagda?

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#109180 Ser att det har diskuterat mina svetsningar lite.
Kan berätta att jag inte själv vart nöjd med dom svetsarna som har diskuterats :sad:
Svetsade därför följande dag som volvopv-65 beskriver 2 svetsar till på varsin sida om den gammla fast denna gång med pinne.

Tycker att det är svårt att få bra svetsar med mag och blanktråd beror nog på ovana.
Rörtråd fungerar mycket bättre blir mycket mer inträngning och finare svetsar.

Men det är tur att pinnsvetsen finns det är nog min favorit. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#109181 Bygget står för övrigt lite stilla igen måste inhandla en tippkolv och lite material till flaket.

Skall se om jag inte kan ta en bild på omsvetsningen som jag gjorde nu när vi har lite svetsexperter som kan bedöma. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

Skogshuggarninorr35  
#109182 [quote="Volvopv-65"]Ok,jag har jobbat som svetsare och maskinbyggare i många år,så svetskunnig tror jag mig vara.


Ska vi vara petiga så är infästningen i ramen ingen V-fog utan en kälfog.
Och då har du ett så kallat A-mått som du ska gå efter dvs svetsens höjd.
Och det är det materialet med minsta godstjockleken som avgör A-måttet.
Om han har t ex 8mm plåt och fyrkantsprofil med 4 mm godstjocklek så är A-måttet hälften av 4 mm.
Så A-måttet eller svetsens höjd ska vara minst 2 mm.

Och även om du lägger på så du får 10 mm höjd så är det ändå materialet i det tunnaste som avgör om det håller eller inte.

Ja tycker att det är ett snyggt och ordentligt gjort bygge och det ska bli kul att få se det färdigt.

Lycka till :grin:

PS Jag har varit licenssvetsare så jag är kanske också svetskunnig

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

totte  
#109183 Vi tycker de flesta här att det är ett ambitiöst och snyggt bygge. Att svetsa rätt är inte så lätt, man lär sig inte i en handvändning. Men du såg ju uppenbarligen själv att det inte vart bra och gjorde om, det är så man får göra när man inte är proffs. Blir det inte bra fixar man det tills man är nöjd med resultatet. Klart imponerad av ditt jobb och din ambition att göra det bra!

PS: Jag har svetsat som amatör i ett och ett halvt är så jag är kanske inte riktigt så svetskunnig.

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

Skogshuggarninorr35  
#109188 Bra Totte positiva inlägg vill vi ha :grin:

PS nu får dom som vill sitta och uggla för nu läggr jag mig :|

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109196 Jag blev fundersam om vad som diskuterades och kollade bilderna en gång till, jo det stämmer det ser ut att
inte ha bränt in ordentligt på bilden med axelinfästningen, det såg jag inte när jag kollade på bilderna
i liten storlek utan då slogs jag bara av att det var blankt, rent, snyggt, rakt osv.
Bra med diskussion i ämnet då jag oftast svetsar i min ensamhet och inte har tillgång till expertkritiker.

Användarvisningsbild

Re: Vagnsbygge!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109216 Håller med om svetsarna på bilderna. Men sen är det inte helt lät att se på utsidan hur svetsen är på insidan. Jag avlägger svetsprov som kapas och analyseras 4 ggr per år och har haft svetsar både som ser halv taskiga ut men som varit exemplariska och riktigt snygga svetsar som man aldrig skulle kunna tro saknade inträngning eller vidhäftning eller hade galvkok i sig men som visat sig vara undermåliga efter analysen.
Ett vanligt fel många gör är att de drar på år skogen för hårt och svetsar långsamt för att säkerställa inbränning och ett överdjäkligt A mått men det ger bara att smältan hinner före vilket ger en dålig inträgning men en svets som ser snygg ut vid okulärbsiktning. Detta särskillt vid fallande svetsning.
De som inte kan svetsa har för lite ström de som tror sig kunna svetsa har för mycket ström de som kan på riktigt kör med låg ström igen....

Avatar Fallback

Re: Vagnsbygge!

Lövis  
#109241 Idag har jag fixat lite på vagnen så då passade jag på att ta bilder på dom diskuterade svetsarna efter att jag hade svetsat med pinne på varsin sida om magsvetsen.

Jag kan nog nästan lova att om det går sönder någon stans så är det inte här Iallafall :grin:

Kan nog bara konstatera att jag skall hålla mig till pinne när man svetsar grövre gods
Magen är super bra att svetsa profilrör och punkta ihop saker med.

Missförstå mig inte vad gäller magsvetsnig och tjock plåt har renoverat ett par skopor då jag har svetsat 50mm hardox med mag fast då med en större svets och rörtråd gick kanon.

Roligt att se att så många följer tråden och kommer med tips och idéer. 🧠
bilderna kan vara lite otydliga har en gammal kamera

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).