Verkstan

hydraulpump med ställbart deplacement

4 inlägg 10676 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

hydraulpump med ställbart deplacement

ord bind  
#102457har hydraulpumpar med ställbart deplacement(vickers) men jag vet inte hur man ska kopla dem .
kollade lite på olika forum men hittade inget bra svar,jag skulle vilja att pumpen ger konstant tryck och varierande flöde.
läste någonstans för ett tag sedan att man skulle kunna kombinera dessa önskemål.
Jag tänkte växla mellan vangndrivning och krankörning.

vore tacksam för svar om hela eller delar av frågeställningen.

mvh jean

ps.
är ordblind där av ev stavfel.
ds.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: hydalpump med ställbartdeplacement

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102526Jo,det ska väl kunna gå att fixa :mrgreen:

En variabel pump har alla möjligheter,och sättet att koppla är flera.

Det är regulatorn som sköter regleringen.
På en Vickers är (vanligtvis) regulatorn vid sidan av pumpen,finns 2 st ställskruvar,den större (som kräver större fastnyckel att lossa låsskruven) reglerar grundtrycket (ca 30 bar) medan den mindre kontrollerar maxtrycket (nånting runt 200 bar)

Finns oxå ett uttag för en hydraulslang på regulatorn,om trycket i den slangen är noll så sänder pumpen ut grundtrycket,dvs 30 bar.

Den försöker alltså hålla 30 bar,om man använder olja till något så vinklar pumpen ut så att grundtrycket bibehålls.

kopplar man en slang från det stora uttaget till regulatorn så går den på maxtryck,dvs maxtryckregulatorn begränsar.

Men man måste ha nån sorts ventil som bryter den linjen,annars kan man inte starta dieseln eftersom den går för tungt runt om maxtrycket går på direkt.

Lastkännande blir den om man har en LS (lastkännande) ventil inkopplad,sänder ventilen in en styrsignal på 100 bar så sänder pumpen ut 100+grundtrycket 30 =130 bar osv....

Flödet kan man alltså variera enligt behov,men man måste komma ihåg pumpens maximala förmåga,samt dieselkapacitet
Ursäkta om det blev lite rörigt 🏴‍☠️

ord bind  
#103036man får tacka för informationen!
jag får fundera lite på det här.
åter kommer med mer frågor.

mvh jean

TS

Matspakullen  
#104532Frågan gällde väl deplacementet (flödet) - men svaret beskriver ju enbart hur man ställer trycket ;-)

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).