Sida 2 av 3

Re: Positiv jord

Postat: lör 04 sep 2010, 22:03
av stegmaster
Uvskogen skrev:
Mangan skrev:Hejdu, vad hittade du för lampor?


Glödlampor som passade till mina äldre strålkastre på traktorn. De är 35/35 W med bajonettfattning och två "lödda" spår i botten. Passar perfekt i lamphållaren som jag har, två fjäderbleck som ligger emot halv respektive helljus.(Inget liknande fanns på Biltema eller macken).

Ja, det er lite knepigt att skaffa dom där lamporna. Fast MC/moped ställen bruka ha dom.
Har själv 2 mopper med dessa lampor.

Re: Positiv jord

Postat: sön 05 sep 2010, 22:00
av Sweden-viking
Rekomenderar att du ändrar till negativ jord.
Det är bara skifta på batteriet men först skall du vända magnetfältet på generator ( kan du göra elektriskt) samt ev skifta trådarna på ampermetern......

Re: Positiv jord

Postat: sön 05 sep 2010, 23:46
av th
Sweden-viking skrev:Rekomenderar att du ändrar till negativ jord.
Det är bara skifta på batteriet men först skall du vända magnetfältet på generator ( kan du göra elektriskt) samt ev skifta trådarna på ampermetern......

Vad jag har förstått så tänkte Uvskogen köra jorden genom separata kablar och då spelar det ingen större roll om systemet är plus- eller minusjordat. Enda orsaken jag ser att byta är om man byter till en växelströmsgenerator som har chassit minusjordat, det kan bli lite svårt att montera den isolerat :smile: . Jag har fortsatt med plusjord på min Grålle, och i kombination med separata jordkablar behöver man nästan inte alls bry sig om hur systemet är jordat. Det kan finnas något enstaka tillbehör som är polat och kan vara svårt att installera isolerat så att man behöver tänka till lite extra men "Ingenting är omöjligt".

Re: Positiv jord

Postat: mån 06 sep 2010, 17:34
av Sweden-viking
Har själv ändrat min Daisy (David Brown) från plus till minus jord.

Jag ser det som en fördel med -jord då allt passar.Finns ju ganska stramt sortiment med +jord grejer i butikerna...

Det är lite enklare med samma -jord-system.

Då sliper man göra misstag :!: ..........om man slutar tänka sig för.... :?: :oops:

Re: Positiv jord

Postat: mån 06 sep 2010, 18:48
av Sweden-viking
Man kan vända på likströmsgeneratorns polaritet genom att koppla batteriet som man vill ha det.
OBS att man bör byta batterikablar med batterikabelskor och kablar i övrigt så att man får rätt färg för
plus + = röd,
och minus - = svart eller brun.
Och sedan kortvarigt (mindre än en sekund) ansluta en bit kabel mellan generatorns ”F” och batteriets icke jordade pol. Då ändras restmagnetismen i fältlindningens polsko och med den även generatorns polaritet. Man bör då byta plats på sladdarna till amperemätaren som annars går ”baklänges” med den nya polariteten. Ingenting ska kunna ta skada av denna åtgärd, men i vissa fall ska laddningsrelät( om typ nyare ) vara avsett för antingen den ena eller den andra polariteten för att fungera optimalt.

Har du en likströmmare så kan man eljest enklast och bäst slänga ut den och sätt in en växelströmmare. För likströmmaren är inget att ha, när det gäller laddningskapacitet, och vargavintrar i Norrland...... :roll: 8)

Re: Positiv jord

Postat: sön 07 nov 2010, 16:14
av Uvskogen
Nu blev det aktuellt idag, ladda batteriet. Men nu blev jag osäker, hur ansluter jag laddaren (CTEK) när man har plus-jord? Som vanligt eller ska jag kasta om + och - :???:

Re: Positiv jord

Postat: sön 07 nov 2010, 16:33
av totte
Minuskabeln från laddaren till minuspol på batteriet, pluskablen till jord på traktorn.

Re: Positiv jord

Postat: sön 07 nov 2010, 19:38
av Tosca
Eller hellre ändå, lyft av kabelskorna och ladda direkt på polerna, ctek är en sk intelligent laddare som ska jobba bäst direkt mot batteriet för optimal laddning.

Re: Positiv jord

Postat: sön 07 nov 2010, 21:08
av Uvskogen
Tosca skrev:Eller hellre ändå, lyft av kabelskorna och ladda direkt på polerna, ctek är en sk intelligent laddare som ska jobba bäst direkt mot batteriet för optimal laddning.


Hmm, men den är ju samtidigt avsedd för att alltid sitta på för att underhållsladda. Ska inte finnas risk för överladdning. Hade den till fyrhjulingen hela förra vintern, då satt den på hela tiden med skorna på, och hade alltid perfekt batteri. :???:

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 02:17
av Nolltax AB
Det finns en anledning till att vi idag kör minusjord.
Energin flödar genom minus. Bättre flöde genom jordad kaross.
Plusjord kräver grövre och bättre anslutningar....

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 21:43
av th
Nolltax AB skrev:Det finns en anledning till att vi idag kör minusjord.
Energin flödar genom minus. Bättre flöde genom jordad kaross.
Plusjord kräver grövre och bättre anslutningar....

Öhhh :surp: Verkar som att här behövs det en grundkurs i ellära :geek:

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 22:40
av trilla
th skrev:
Nolltax AB skrev:Det finns en anledning till att vi idag kör minusjord.
Energin flödar genom minus. Bättre flöde genom jordad kaross.
Plusjord kräver grövre och bättre anslutningar....

Öhhh :surp: Verkar som att här behövs det en grundkurs i ellära :geek:


ha ha ha

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 23:06
av Kse
th skrev:
Nolltax AB skrev:Det finns en anledning till att vi idag kör minusjord.
Energin flödar genom minus. Bättre flöde genom jordad kaross.
Plusjord kräver grövre och bättre anslutningar....

Öhhh :surp: Verkar som att här behövs det en grundkurs i ellära :geek:


Jag tror nog att Nolltax AB/Yoda har rätt.
Läste ellära en gång i tiden och fick lära mig att elektronerna går från minus till plus, men det var iof 15 år sen så det kanske har ändrts sen dess :wink:
Man säger ju att strömmen går från plus till minus även om det är just tvärtom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_sp%C3%A4nning

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 23:08
av mannen
Jag har för mig att min el-lärare pratade om att spänningen går från minus till plus men att strömmen går från plus till minus. Nu var det så att läraren kunde ha långa utläggningar om egentligen ingenting så ibland var det lite jävligt och bena ut det väsentliga så att många saker kan ha blivit kastade om.

Re: Positiv jord

Postat: ons 10 nov 2010, 23:56
av Nolltax AB
Betrakta feta flätan som från batteriet anslutet till kaross är.
Starkström å kraftverk hör till överkurs så det lämnar vi därhän.....