Verkstan

Olja växellåda

17 inlägg 30467 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99385 Kollade lite i din blogg och ser att du fått tag på ett riktigt "fullblod".

Verkar ju vara i riktigt fint skick och med en rätt rejäl vinsh får jag säga. \m/

Det är bara att gratulera till köpet :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99394
stegmaster skrev:
th skrev:Om man surfar runt lite och söker på skillnader mellan GL-4 och GL-5 så finns det olika åsikter men de flesta verkar vara eniga om att GL-4 inte är skadlig för gamla traktorer, och inte nya Jinma heller för den delen, de verkar också ha mässing i hydrauliken någonstans.

Er inte GL-5 en hypoidolja, om man taler om växelolja??? :???:
Eller finns dessa graderinger(GL-4-5) ochså för andra oljetypar???

Multiplant är en mineraloljebaserad universalolja som bl.a. uppfyller kraven för API GL-4 för växellådor men även API CD/SF för diesel- respektive bensinmotorer. Att jämföra med t.ex. Q8 T1000 som uppfyller kraven API Gl-4 samt CF/SF, således en något "bättre" motorolja. Nackdelen med en "bättre" olja är att den har mer tillsatser vilket kan vara negativt både för motorer (det kan bildas mera avlagringar) och vissa metaller i t.ex. hydraulen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).