Verkstan

Böja hydraulrör

3 inlägg 4063 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Böja hydraulrör

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99191 Har ett hydraulrör på min traktors :D frontlastare som är felböjt. Hur böjer man om ett dylikt. Går det att kallböja eller kan värma med en gasolampa, eller?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Böja hydraulrör

OlleL  
#99203 Normalt kallböjer man hydraulrör.
MEN det som funkar är att böja ett rör EN gång!

Att räta en böj eller ändra en böj kan orsaka en spricka.

Dessutom beror det naturligtvis på vilken rörkvalitet som används. Om lastaren är jämnårig med traktorn (67) är det inte säkert att de hydraulrör som användes kan kallböjas.

Sammantaget kan det vara säkrare att värma röret vid böjning.
En gasolbrännare är i kallaste laget, om jag skulle räta ett skadat rör på en äldre maskin skulle jag använda en gassvets.

Användarvisningsbild

Re: Böja hydraulrör

finskpinne  
#99205 Det beror helt på materialet i röret. Vissa rör spricker om man försöker böja dem en andra gång men vissa tål en hel del. Själv har jag nog kallböjt en hel del rör när jag gjort nya rör på min skotare när jag har bytt ut gamla rör som spruckit. Om jag inte minns helt fel så var det med 1,5 mm väggar. Spricker dom så går det nog att svetsa men det kan vara lite svårt ibland om dom e använda eftersom oljan innuti dom och andra orenheter lätt skapar porer i fogen som det senare börjar läcka genom.

Men det är väl bara att prova. Det kan nog hjälpa att värma dem, men dock helts med acetylen och syre eftersom det blir mycket varmare. Det värsta som kan hända är ju att det skiter sig totalt! Kommer inte ihåg vad det var för meterpris på rören men det är ju inte hela världen att göra ett nytt, så länge man inte köper dem som "originaldel". Om du inte har verktyg/kunskap själv att göra ett nytt själv så tror jag nog inte att "bysmedjan" ruinerar dig för att göra ett nytt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).