Verkstan

xyz-vagnen - svänghuset och olja.

7 inlägg 4004 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

xyz-vagnen - svänghuset och olja.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96679 Har du en lite äldre xyz-vagn (310) så kan den ha olja i svänghuset. Står i bruksanvisningen att den ska kollas och bytas varje år. Pratade med xyz och de sa att alla vagnar numera har fett i stället för olja "för det har läckt med olja".

Jag har varit noga med att smörja vagnen och sköta hydraulaggregatet, men det där svänghuset har jag glömt bort. :oops:

Kollade idag, fanns knappt nån olja alls kvar. Fyllde på med 5 dl så om du har en sån som jag, kolla nivån. 5 dl hade alltså läckt ut (det syns om man tittar). Enda nackdelen är att man behöver en enorm skiftnyckel för att få loss påfyllnings"bulten". :surp:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96703 vad fyllde du med? Ska man inte fylla med fett då?

Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96706 Jo han sa det på xyz, men jag fick inte loss bottenlocket ens med milt våld så då bestämde jag mig för att fylla med olja igen. Tror inte på att blanda fett och olja. Annars var det ok att ta bort all olja och lägga i "vanligt fett". Hade gjort det om jag fått loss locket.

Men det är inte så svårt att fylla på lite olja, satte en slang i locket på flaskkorken så var det bara att hälla i. Vanlig bakväxelolja typ 75/90 GL4-5

Så nu tänker jag kolla lite mer regelbundet.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99211 Öppnade du den konstiga jättemuttern på framsidan av kranen? Alltså mot draget till. Det är det enda ingången förutom botten luckan jag ser. Men den muttern är ju som en låsning för nån slags justering?! hur justerade du den då du satte ihop det? Gissar att man justerar glappet mellan kuggstången och vriddrevet`...

Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99215 Japp, just den. Fick köpa en jättelik skiftnyckel på Jula. Släppte bara lite på den sen skruvade jag ut skruven. Pratade med xyz om hur den skulle in sen och det är precis som du gissar. Skruven ska ligga "just mot" för att det inte ska glappa. Syns på framsidan av skruven att den slipats lite.

Sen fyllde jag på olja samma väg, lite pilligt men med slang gick det fint. Öste på med gängtätning överallt så nu är det tätt i varje fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99217 Perfekt. Då ska jag kolla det i morgon. Tack

Användarvisningsbild

Re: xyz-vagnen - svänghuset och olja.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99993 "trilla", det här tycks vara vår egen tråd så, hur var dina nipplar ställda jämfört med mina?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).