Verkstan

Band bak - hjul fram

12 inlägg 6381 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Band bak - hjul fram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96428 Satt och tittade på ett sånt där krigsprogram från 2:dra världskriget häromkvällen. Där körde tyskarna runt med terrängfordon med band bak och hjul fram.

Blev förstås lite sugen på att prova det på fyrhjulingen, för sommar bruk alltså. Band bak och hjul fram och endast drivningen på bakaxeln. Kanske kan bli en utmärkt kombination av båda världar, fäste och stabilitet kombinerat med smidigheten med hjul. Det är ju onekligen rätt tungt att styra nu på sommaren med banden även om man får ett snyggt axelparti :wink:

Men, före jag provar, vill ju inte riskera förstöra nåt. Vad tror du, finns det nån mekanisk risk i det hela? :???:

(Antar att det inte kan fungera med drivning på både band och hjul då de har helt olika diameter, så det har jag inte tänkt mig.)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Robertberg  
#96430 Så länge fyrhjulingen inte bara går rakt fram på grund av att banden är för tröga att svänga runt och bara knuffar rakt fram så går det nog bra!

Användarvisningsbild

Re: Band bak - hjul fram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96678 Hittat lite material på sidor från USA. Verkar som sagt ofarligt så länge man bara kör med bakaxeldrivning.
Ska provas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band bak - hjul fram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100453 Har provat idag. Fungerade alldeles utmärkt. Lättstyrd, framåtlutning och ett väldigt fäste. Kan säkert vara bra i rätt miljö. Själv satte jag på fram också, vill ha max stabilitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Nolltax AB  
#100476 Slö är jag.
Banden sitter på sen i vintras.
River en del i barmarken gör det onekligen.
Kanske skulle rensa lite i ogräset......

Användarvisningsbild

Re: Band bak - hjul fram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100477 Cirkulera mera -gör underverk för ogräset. Och allt annat gräs dessutom :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Robertberg  
#100510 Men, periferihastigheten ändras beroende på hur stora hjul man har.
Om hjulens hatighet ska matcha med bandens, måste man ju ha exakt rätt storlek på hjulen.

Och fyrhjulingen går långsammare med banden på, alltså borde det vara ett hinder?

Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Robertberg  
#100568 Lätt hänt!
Nu har du lärt dig något nytt idag också :)

Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Nolltax AB  
#100601 Testat på skogsmässa nasaren gjort hade.
Canam 800cc.
120 knyck med hjul å 110 dito med band.
Mer som runt ska så nedväxlat är det är.
Drivning enbart bak så spelar det ej nån roll dock.

Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

magnum_4wd  
#102812 Jag har en 4wd mindre skotare och undrar om det funkar mekaniskt utan stora påfrestningar att sätta "en halv boggieaxel" bakom den bakre drivaxeln som redan finns?
Alltså en rörlig axel bakom den axeln som finns nu och om det går att lägga band runt de två hjulen.
Enligt vad jag fattar så ändras inte periferihastigheten om man gör så här??
Funderar på att göra detta då 4wd skotare är ju lite vältbenägna.
Ett alternativ kan väl vara att sätta samma axel framför/bakom framaxeln med band också.
Ni kanske har svarat ang just det här i tråden, isåfall ursäkta mig..

Avatar Fallback

Re: Band bak - hjul fram

Nolltax AB  
#103605 Förstår frågan.
En sex-hjuling trollar bort problemet.
Extra axeln ger ett stöd som trollar bort alla problem.
Band på fyrhjuling, där jag ej testat har.

Användarvisningsbild

Re: Band bak - hjul fram

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103648 Med band på så försvinner vältningsrisken i praktiken. Har kört i all möjlig terräng, särskilt denna vecka när jag dragit ut 4 älgar så här långt. Det är framförallt bakbanden som gör all skillnad.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).