Verkstan

Vad är det i oljefaten?

5 inlägg 2461 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det i oljefaten?

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94883 I uthusen på gården står det flera gamla oljefat i olika storlekar och med varierat innehåll. Jag måste ta i tu med alla dessa bomber, men först är det förstås intressant ifall det finns ngt värde att ta vara på. Bl a finns ett 200 liters fat med WW Fotogen (någon intresserad?)
I flera fall vet jag inte vad faten innehåller. Det kan vara diesel, bensin, fotogen, spillolja eller en blandning eller vadsomhelst. Har försökt lukta men känner mig inte säker. Hoppas att forumet kan hjälpa mig:
Hur kan jag konstatera innehållet? Vad karaktäriserar diesel, bensin respektive fotogen?
Är gammal motorolja och transmissionsolja fortfarande duglig?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad är det i oljefaten?

totte  
#94889 Om du inte vet vad det är så bör dom väl lämnas till kommunens återvinningsanläggning som det så vackert heter numera. Alla andra sätt att ta hand om det är lagstridiga.

Avatar Fallback

Re: Vad är det i oljefaten?

M_M  
#94939 Lämnar du in faten i egenskap av privatperson brukar det vara gratis också.
Jag har en fotogenkamin, så är ditt pris rätt kan jag väl kanske köpa några liter av dej, om du inte bor så långt bort.

Avatar Fallback

Re: Vad är det i oljefaten?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94940 Fotogen kan du ju annonsera ut här http://www.veterantraktor.se/ under "erbjudes", det är nog många traktorentusiaster som vill ha tag på riktig fotogen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det i oljefaten?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94964 Det beror på om det är vanlig fotogen eller motorfotogen (=TVO Tractor Vaporising Oil). TVO har ett oktantal mellan 55 och 70 till skillnad från vanlig fotogen som har ett mycket lägre oktantal.

-- th (ägare av en Ferguson TED20 av 1954 års modell)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).