Verkstan

tipp till flaket på bilen...

27 inlägg 25424 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Dexxaz  
#95843 Leta reda på en gammal bakgavellyft från en handikappbuss eller motsvarande.
Elmotor och pump i en enhet, elventil för sänkning.....allt klart och beprövad konstruktion....

Själva plattformen brukar vara skrot men resten är användbart....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Valmet830.3  
#217658 Snubblade in i denna gamla tråd via en google sökning pga. lite liknande tankar..

Har en 3,5-tons boggisläp med tipp, På den sitter det en liten hydraulpump tillsammans med tanken och en magnet-ventil som släpper tillbaka till tanken när flaket ska ner.

Förmodligen en ganska dyr enhet som den sitter, men den skulle helt klart göra jobbet även med ett tippflak.

Alltihop matas från ett ensamt batteri på släpen utan laddning, Just att det inte laddar från bilen är det största problemet när det gäller upprepade tippningar under dagen.

Men två batterier på bilen och en bra generator och frånskiljare som bryter när motorn är avstängd så tror jag det skulle funka kanon.

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

totte  
#217744 Det är väl samma typ av enhet som brukar användas för baklyftar på lastbilar.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

axwell  
#217767 Enklast och troligen, totalt sett, billigast: en elvinsch från Clas O för 1000 kr.

Drar vid maxbelastning (ca. 1360 kg) ca 180 A och de klarar lätt de flesta bilbatterier.
Blanda inte ihop A och Ah, ett skapligt batteri på tex 100 Ah kan lämna ca 800 A under den tid som flaket lyfts.

Elmotorer för hydraulaggregat behöver oftast minst lika många Ampere och drar förhållandevis mer ström än vinschen vid låg belastning.

http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-1 ... r309877000

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Valmet830.3  
#219114 http://www.fluidlink.co.uk/

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

bjed0001  
#310949 Jag bara spånar fritt nu.
Ger en servopump 80 bar i tryck kanske? Vad skulle hända om man satte en prioventil på pumpen eller nått i den stilen och drog slang till flaket? Om man räknar lite på geometrin och väljer rätt kolv nog borde väl det räcka till för att tippa ett så "litet" flak?

Sen vore de ju smidigt om det går att göra som någon form av insatsflak så man slipper att typa om bilen. Eller de kanske fortfarande krävs ombesiktning?

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Kse  
#310960 Undrar hur det gick för Nutte?
Är ju trots allt 5 år sen tråden skapades.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

Mikkel  
#311085 Så finns det några varianter variant utan hydraulik och el. Tänk dig ett löst flak med ett antal små plast/nylonhjul under som rullar på pickisflaket. Lösflaket rullas bakåt över kanten med en handvevad vinsch, när det kommer över med 50% så tippar det ner till backen. Lösflaket stoppas med några hakar under så det inte glider av helt. Kör fram några meter så går det lättare att få av allt. Hoppas du förstår hur jag menar.

Avatar Fallback

Re: tipp till flaket på bilen...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311222 Tryckmässigt borde det finnas ork nog, de finns tex hydralvinchar från Milemarker som drivs av servopumpen.
En hake är att oljevolymen inte räcker utan extatank , sen är väl en fråga vad besiktningen säger om ingreppet i styrningens pump då.....

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

BloM 230  
#482990 Tänkte pröva sparka liv i den här tråden och se om det finns några intressanta konstruktioner nu.

Jag går själv i tankarna att bygga ett "insatsflak" med tipp till min 4wd Dodge pickup. För att inte krångla till det allt för mycket och hålla det billigt så tänker jag tipp med elvinch. Vinchen kunde man ju också eventuellt använda till annnat via brytblock eller montera en vinch till på tornet.
Tänkte mej ett vinchtorn i höjd med hytten och en tippmekanism liknande den som syns på bilderna nedan jag hittade på nätet.





Flaket tänkte jag bygga som ett dumperflak som skyddar kanterna på det befintliga när man lastar med grävare/lastare/Bobcat. Man får väl också ha ett litet överhäng på flaket så att det man tippar går klart från aktern på bilen. Det ska ju också byggas så lätt som möjligt för att inte tappa allt för mycket lastkapacitet.
Tycker den här tippmekanismen ser väldigt bra ut med max vinchkraft i lyftögonblicket och så ger den möjlighet att bygga lågt.
Får man för sej att lasta tungt finns det relativt förmånliga luftfjädringar att beställa ifrån staterna men ska man ut på vägarna får man väl hålla sej till maxlast på flaket.
Bara tid som fattas nu då för att börja bygga men det finns andra projekt som har prioritet...

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483001
Exempel



http://truckcraft.com/products/pickup-dump-inserts/

Sök på Dump Truck Inserts, det finns hur mkt som helst.
Winchen må vara billig men där tar det slut, satsa på hydraulik.

Användarvisningsbild

Re: tipp till flaket på bilen...

BloM 230  
#483011 Lite tyngre argument ska nog till för att få mej att satsa på hydraulik men tack i alla fall! :grin:
Jag tycker tippmekanismen med vinchen ser lika funktionssäker ut som ett tågdass och billigare att bygga också men jag kan ha fel...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).