Verkstan

Scaniakoppling

19 inlägg 9811 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91839 Kollade boken,trycket i inkommande kvarttummen ska va 6 bar :!: (0,6 MPa)

Som du ser i schemat är pos.34 tryckreglerventilen som håller 6 bar
pos 40 magnetventilen som styr kopplingen

Som synes så när ventilen 40 är strömlös så är Scaniakopplingen trycksatt och därmed kopplad :mrgreen:
Hydraulscema 250


Elsidan igen så kontakten för Scaniakopplingen heter 46b


15 omkopplare allhjulsdrift
16 omkopplare hög-låg
18 magnetventil Scaniakoppling
19 magnetventil högväxel (kabelmärkning 46)
20 magnetventil lågväxel (kabelmärkning 46)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Björnjohansson98  
#787425 Hej!!
Väcker liv i denna gamla tråden!
Jag undrar om det är någon av er som vet om Scaniakopplingen kan rotera fritt, om inte pinnen som sköter inkopplingen sitter i?
Har haft isär och bytt tätning på en Super Eva jag hade, men jag kommer inte ihåg nu om det fanns något annat än det röret som faktiskt hindrade ”huset” för att kunna rotera.

Anledningen till att jag frågar är pga jag har en 270 Helgum logma, och det sitter samma låda på den fast där är Scaniakopplingen tryckluftsmanövrerad, och den får man mer jämna mellanrum vintertid ta ut och tina för den blir is i om man fuskar med spriten 😀
Men jag är rädd för att den har roterat och, för nu får jag inte i den hela vägen.. tror jag.

Antingen så prickar den inte hålet eller så är tätningen helt skrot för det läcker jävel.

Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

Björnjohansson98  
#787426 Hittade denna sprängskissen i en Annan tråd.

Avatar Fallback

Re: Scaniakoppling

AKKAMAAN  
#788011 Jag har en del om Scaniakopplingen på mitt Google Drive konto LÄNK

Björnjohansson98 skrev:Hej!!
Jag undrar om det är någon av er som vet om Scaniakopplingen kan rotera fritt, om inte pinnen som sköter inkopplingen sitter i?

Är inte riktigt säker på vilken "pinne" du menar?


...något annat än det röret som faktiskt hindrade ”huset” för att kunna rotera.

Tror det bara är röret. 35+ år sedan jag hade isär den. Sidan i verkstadshandboken för ÖSA 250 antyder inget annat än röret LÄNK

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).