Verkstan

Kinaolja väck, hur?

8 inlägg 3301 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kinaolja väck, hur?

axwell  
#89689 Skall ansluta en hydrauldriven tingest till min traktor med trans/vxl/pto/hydraul i ett(UTTO-olja). Aggregatet har tidigare drivits med kinesolja(Jinma hydraulolja).
Hur får jag säkrast bort det mesta av oljan ur cylindrar och ventilpaket utan att riskera kavitering i någon position?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

axwell  
#89710 En idé som de rådfrågade ger är;"öppna upp och tappa ur" vilket jag har gjort.

Planerade att ansluta en luftkompressor på trycksidan och låta returen gå i ett kärl. Hydraulslangsäljaren sa att det var bästa sättet att förstöra samtliga tätningar och cylinderlopp.

Skulle kaviteringsrisken vara mindre med metoden "öppna upp"?
Kavitering har jag trott uppstår om gaser bildas genom luftinsläpp på sugsidan, traktorn har ju en tank där luften vid lågt varvtal bör hinna lämna oljan.

Är det någon som kan mer om detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

Dexxaz  
#89714 Töm oljetanken,byt filtren,ny olja i tanken.
Separera returoljan till ett fat,kör alla rörelser sakta i ändlägen ett par gånger...
Kolla hela tiden så att inte pumpen går torr.
Enda sättet att få ur gammal/fel olja...
Ingen garanti för att all olja är bytt men det mesta av gamla oljan är borta....
Öppnar du alla anslutningar för att tappa av gamla oljan har du likaförb...t oljerester kvar i lågpunkter,cyllar o likn.

Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

Solo  
#89751 Helt rätt av Dexxaz, men man börjar spola i fatet med så många cylindrar i ändläge som möjligt-sen kör man till det andre ändläget!

Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

axwell  
#89756 Tack, nu vet jag hur man också kunde ha gjort. Av svaren förstår jag ni inte fått tillräckligt underlag, jag har beskrivit för dåligt.
Det finns ingen tank eller pump inblandad under tömningsfasen, de kopplas in i systemet sedan det mesta av kinesoljan är borta.
Det är oljan i en liten griplastarvagn som skulle bort,ca 3-4 liter. Jag hade i morse påbörjat "Öppna upp" och för hand vikit samtliga funktioner mot ändlägena samtidigt som cylinderanslutningarna haft avtappningsslangar med sugpump ned i hink.
Några fat blir det inte på en minitraktor, hela volymen är nu ca. 15 l, det skulle ta en minut att tömma hela systemet.
Påfyllningen fick ske i etapper för att få ur luften och att hålla nivån i traktorn som pumpar in fräsch transmissionsolja i griplastarens system.

Tack för goda råd !

Är det någon som tror på slangsäljarens varningar, fullt ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

Henrik Petersen  
#89853 Hej axwell

Nu blir man ju rigtigt nyfiken!! Vad är det for vagn du har skaffat dig och när ska vi få se bilder på den???.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

axwell  
#89859
Henrik Petersen skrev:Hej axwell

Nu blir man ju rigtigt nyfiken!! Vad är det for vagn du har skaffat dig och när ska vi få se bilder på den???.

Henrik


Eftersom du tidigare skrev att en 5-tons skulle vara för stor för denna lilla traktor så blev det ingenting extra Large.
Men det har du säkert räknat ut då jag för hand orkade lyfta, vika och dra runt hela kranen.
Det kommer nog någon bild med Yanmarnivå på lasset inom den tråden.
Jag är rädd för att du blir besviken, den är grön!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinaolja väck, hur?

Henrik Petersen  
#89868 Besviken!! nähä du , det tror jag inte als det är ju altid kul att få höra om grejorna verkligen funkar. Ser fram mot att få läse mer om den i yanmar tråden.

Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).