Verkstan

Svetselektroder!

49 inlägg 36649 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87788
totte skrev:
henrik_1 skrev:
totte skrev:Hållbarheten är nog inget problem, fyrkantprofiler är fruktansvärt starka, förutsatt att konstruktionen är någorlunda vettigt utförd alltså.


Mm ska göra mit bästa, man kan ju skära till små vinklar av vanligt platt stål o svetsa runt om såg att hjulaxlen va fäst så på pressen de fanns innan, de blir ju bättre stabilitet.

Sen tänkte jag ha några rejäla stödben baktill som man fäller ner just när man kör upp så blir de inte så stor brytkraft på vagnen..


Några bilder, nån ritning? Vi måste ju få se det så vi kan gnälla på allt som är fel! :D


Nä tyvärr, hemligstämplad information.. :wink: Nä har ingen ritning bygger den efter eget huvud men bilder kan jag fixa till helgen när jag åker ut till gården igen..

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#87800
Cowboy skrev:Det är väl speciellt Caddysvetsarna som är kända för att vara kinkiga med matningskablarna.


Har även kört andra fabrikat med ungefär samma problem - dock ej DUAB´s.
Ingen fara dock, det gäller som sagt bara att man tänker på kabelarean.


johan eriksson skrev:Har du provat längre kablar någon gång? om inte gör det. Arbetar själv som reparatör och jag kan säga att det är mycket smidigare att få med sig ett par längre/grövre kablar om man ska in där det är ont om plats än att försöka få med sig svetsen in, 1-1,5m längre gör stor skillnad. Man får inte glömma att öka kabelarean samtidigt bara.


Håller med utan protest!,,,,,, 8)

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#87906 Idag försökte jag svetsa med mina nyinköpta elektroder 48.00 men det går verkligen inget vidare, vet inte var felet ligger.

Svetsen får ingen riktig fart, pinnarna har lätt för o bränna fast o det blir mest att det sprakar o blir inte mycket mer, bara ett fåtal gånger jag lyckats få till något som liknar svetsning..
Vet inte vart felet ligger..

Är det jag som svetsar felet ligger hos?
Fel på svetsen?

Ström får ju svetsen iaf, inga klena kablar, kopplad direkt i 3 fas uttag med omkopplare till 1 fas..
Har köpt Esab pinnar o de är väl inga billighets pinnar..?

Jag har slipat bort färgen så det är rent stål där jag ska svetsa..

Någon som kan hjälpa mig, är det riktigt svårt i början eller vad tror ni jag gör för fel..??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

johan eriksson  
#87908 Ok48.00 kan vara lite klistriga och svårtända ibland, brukar bli lite extra klistrigt med invertersvets. Froniussvetsen tror jag inte det är fel på. Det är bara att öva, öva och öva.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#87913 Vrid på lite mer A det tänder nog lite lättare då tycker jag mig ha märkt, kan förstås ha fel, men det kostar inget att prova.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

johan eriksson  
#87915 Ibland missar man det mest uppenbara #-o
Nåväl, fortsätter problemen får du väll kasta in svetsen i bilen och köra några mil norrut så går det nog att få en kvällskurs.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

stegmaster  
#87941 Har du jordat ordentlig??? slipat rent där jordklemman sittar??

Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

Dexxaz  
#87980 En invertersvets är inte det enklaste att lära sig svetsa med,inte om man jämför med ex.vis en Tylarc eller en omformare...
Bara att fortsätta träna så du får in snitsen att tända bågen och att hålla den stabil...
Om det inte blir kattskit i början så har du antingen goda anlag för svetsning eller en jävvla tur... :grin:

Sen är det oftast enklare att tända med för mycket ström på än för lite....

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

Skogshuggarn  
#88006 Svar nej. på frågan om ESAB är dåliga trådar.
Låter som att det är för taskigt med startström, och sedan tar det ett tag att lära sig hur mycket/lite du ska hålla tråden från smältan/hastighet, osv.

Svetsar är dessutom lite av "säregna individer" som man får anpassa sig efter för att få det riktigt bra,,,,speciellt de små.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#88023 Slå inte eletroden mot godset, raspa till istället som du skulle tända en tändsticka.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#88028 Tackar för er hjälp! Svarar på alla inlägg här på en gång..!

Yes har slipat så det är rent stål både där jag ska svetsa och där jorden fästs..

Då är det en hel del träning som gäller innan man får till en riktig svetssöm då..

Är inte ESAB bra? Gav 400 kr för ett 6 kilos paket så tänkte de skulle vara kvalitet.. Vilka brukar vara bra?

Har testat mig fram med med vredet, allt från 90 -140 o de går lite bättre vid 140.

Jo jag har kommit på att de funkar lite bättre o ha andra handen som stöd..

Ska ägna en del av morrondagen till o träna, o se hur länge tålamodet håller..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#88042
henrik_1 skrev:Tackar för er hjälp! Svarar på alla inlägg här på en gång..!

Yes har slipat så det är rent stål både där jag ska svetsa och där jorden fästs..

Då är det en hel del träning som gäller innan man får till en riktig svetssöm då..

Är inte ESAB bra? Gav 400 kr för ett 6 kilos paket så tänkte de skulle vara kvalitet.. Vilka brukar vara bra?

Har testat mig fram med med vredet, allt från 90 -140 o de går lite bättre vid 140.

Jo jag har kommit på att de funkar lite bättre o ha andra handen som stöd..

Ska ägna en del av morrondagen till o träna, o se hur länge tålamodet håller..


ESAB är bra! Det är så att säga rikslikaren för elektroder. OK 48.00 som jag antar du köpte är inte dom allra enklaste att svetsa med men däremot bland det bästa du kan ha när du vill ha god hållfasthet och det behöver du till trailern. Men känns det hopplöst så skaffa en bunt OK 43.32 och träna med, det är det mest lättsvetsade som finns, och du kommer att ha nytta av dom när du skall svetsa tunnare material framöver, det är dom nämligen bra till. Om du köper såna, köp 2 mm så har du elektroder för de flesta behoven.

Jo att stödja med andra handen hjälper mycket för oss som inte är vana i alla fall. Har du automatisk svetshjälm? Om inte, köp genast, det underlättar mycket, i synnerhet tändningen. Finns för runt 7 - 900 spänn på t ex Jula, Annars kan du ju kolla med Vesslan här, han har köpt på sig ett begagnat hjälmlager på sista tiden och bor ju inte så många mil norr om dig :grin:

Sen är det bara träning, träning och mer träning. Och den första tiden så blir det man gör inte så väldigt likt svetsar, det bara är så. Var beredd på att tålamodet måste räcka ett bra tag, men när du väl fått in det så har du en kunskap som sitter och som du kommer att ha mycket glädje och nytta av.

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

henrik_1  
#88052 Bra information Totte..
Har ett paket Ok 43,32.. Kan ju öva lite med dem så länge då, o vänta med vagn byggnationen tills jag lärt mig lite mer..
Nej någon automatisk svetshjälm har jag inte, men har en som är rätt smidig, ska kolla efter en sån..

Mm då är det bara o göra som du säger "träna" för för fullt framöver..

Ska bli roligt när man har lärt sig o det flyter på från början när man tänkt svetsa något..

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetselektroder!

axwell  
#88060 SVETSHJÄLM SWED-TOOLS
Med flytande kristaller. Drivs med solceller, dvs inga batteribyten. Reglerbart bländningsskydd DIN 9–13. Reglerbar bländningstid och känslighet. Ljust till mörkt tar 0.00004 sek. Mörkt till ljust med justerbar fördröjning. Utbytbara skyddsglas på ut- och insidan. Siktyta 97×43 mm. Reglerbar nack- och höjdrem samt pannband av mockaskinn. Vikt 430 g.
Art.nr Pris... Kampanjpris
AK-12965. 931,25....... 743,75 kr st

Skulle välja Swedols, detta är inkl. moms.

För den som har progressiva glasögon kan det vara svårt att kunna se med de automatiska skärmarna. Har därför skaffat läsglasögon som ger skärpa över hela synfältet.

Vad sägs om att efter svetsning stryka av den yttersta slaggen på elektroden med en grov handske istf. att gång på gång hacka mot svetsgodset för att få igång den?

Är det bara inbillning eller går det bättre om elektroderna förvarats i torrt värmeskåp fram till användning?

Användarvisningsbild

Re: Svetselektroder!

totte  
#88065
Vad sägs om att efter svetsning stryka av den yttersta slaggen på elektroden med en grov handske istf. att gång på gång hacka mot svetsgodset för att få igång den?

Är det bara inbillning eller går det bättre om elektroderna förvarats i torrt värmeskåp fram till användning?


Bra tips, skall provas!

Är nog inte inbillning, står om det i ESABS information om förvaring att elektroder, i synnerhet basiska, bör förvaras i förvaringsugn. Ju mer man läser ju mer upptäcker man hur lite man vet om det här uppenbarligen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).