Verkstan

Överbelasta fyrhjuling!

14 inlägg 8812 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#87529 Hej Hej!

Jag funderar och oroar mig för att jag dragit lite för tunga lass med virke i skogen efter fyrhjulingen, han fick gå rätt hårt med några lass för o komma över surhålen i vintras innan snön kom.
O jag tycker det känns som den är lite klenare nu än vad den va innan, kan också vara som jag inbillar mig.

Någon här som vet om man kan överanstränga maskinen så något sånt här händer, jag har inte kört så den röda lampan börjat lysa, de har aldrig hänt..

Annars går den bra och inga missljud eller något..

Det är en Yamaha grizzly 450 som gått 220 timmar ungefär..

Tackar för hjälp!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

Elias  
#87535 Den borde in bli klenare eftersom man ska kunna belasta en maskin hårt utan att den tappar effekt. Däremot kan det vara läge att kolla luftfiltret och rengöra det. Även byta olja och hälla i färsk bensin om den stått ett tag. Även kontrollera om det blivit beläggningar i förgasaren, vilket kan hända om den står ett tag. Om det är en ATV som har remdrift kan det vara läge att kontrollera remmen som driver den, för om man dragit hårt så kan den bli smalare vilket leder till högre utväxling dvs att den känns tröttare + ev remslirning

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

stegmaster  
#87547 Kolla alt som "Elias" säger, om det inte funkar, kan du kolla ventilspelet, om detta er fel kan den ochså tappa litt av orken.

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#87557 Okej, jag tackar för tipsen..!! Ska kolla upp de här..

   TS
Avatar Fallback

Re: Överbelasta fyrhjuling!

Mickev  
#87587 Störst chans är att du nött variatorremen då de gärna vill slira lite på den om man har tunga lass i start. Det är enkelt att kolla, ring till en yamahahandlare och fråga hur bred remmen ska vara ny och sedan mäter du den du har.

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#87605
Mickev skrev:Störst chans är att du nött variatorremen då de gärna vill slira lite på den om man har tunga lass i start. Det är enkelt att kolla, ring till en yamahahandlare och fråga hur bred remmen ska vara ny och sedan mäter du den du har.


Okej, tack för tipset.. Ska ringa dem efter helgen!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Överbelasta fyrhjuling!

Mickev  
#87622 Jag har sett en yamaha full med dynga i variatorn också... då känns dom svagare också iom att växlingen inte funkerar helt "rätt" i variatorn. Men det är enkla grejer att åtgärda. Hur som så behöver du knappast vara orolig att nått allvarligt har hänt.

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#87691
Mickev skrev:Jag har sett en yamaha full med dynga i variatorn också... då känns dom svagare också iom att växlingen inte funkerar helt "rätt" i variatorn. Men det är enkla grejer att åtgärda. Hur som så behöver du knappast vara orolig att nått allvarligt har hänt.


Gött o höra att det inte är något allvarligt fel.. Hur kollar man det då? Växlarna är lite dumma ibland så de kanske kan vara lite dynga efter surhålen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Överbelasta fyrhjuling!

Mickev  
#87733 Nja, de är ju svårt att ställa någon diagnos på distans men chansen är ganska stor att det är variatorn som inte växlar ut som förr vilket kan bero på sliten rem eller dynga i den. Variatorn tror ja sitter på höger sida om motorn på yamahan, du får kolla. Håll utkick efter nått som liknar dehär men med en plastkåpa över:
Bild


Ta av kåpan och kolla hur de ser ut där inne. Är det mycket dynga så rengör så överallt du kommer åt. För att mäta varatorremen får du ringa till en yamahahandlare och fråga hur bred den ska vara (mät gärna innan så du vet hur bred din är så kan dom nog avgöra om den bör bytas) om det inte är någon här som vet måttet.

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#87755
Mickev skrev:Nja, de är ju svårt att ställa någon diagnos på distans men chansen är ganska stor att det är variatorn som inte växlar ut som förr vilket kan bero på sliten rem eller dynga i den. Variatorn tror ja sitter på höger sida om motorn på yamahan, du får kolla. Håll utkick efter nått som liknar dehär men med en plastkåpa över:
Bild


Ta av kåpan och kolla hur de ser ut där inne. Är det mycket dynga så rengör så överallt du kommer åt. För att mäta varatorremen får du ringa till en yamahahandlare och fråga hur bred den ska vara (mät gärna innan så du vet hur bred din är så kan dom nog avgöra om den bör bytas) om det inte är någon här som vet måttet.


Okej! Tackar för en bra beskrivning, de låter som tom jag kan klara av de..

   TS
Avatar Fallback

Re: Överbelasta fyrhjuling!

ThommE  
#109022 hur gick det för dig? hittade du felet?

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#109523 Jodå de löste sig, pratade med återförsäljaren o de gjorde en service o de bytte den där remmen, o nu går han som en klock igen.. Härligt..!!
Nu är de bara snön som stoppar en för o inviga avesta vagnen på allvar..;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Överbelasta fyrhjuling!

axwell  
#109526
henrik_1 skrev:Nu är de bara snön som stoppar en för o inviga avesta vagnen på allvar..;)


Så synd, men hur mycket snö har ni ?

Användarvisningsbild

Re: Överbelasta fyrhjuling!

henrik_1  
#109758 Mm de är lite synd de skulle komma så tidigt, nu blir väl nästa års projekt försenade precis som detta året.. Här är ca 30-35 cm! Hur mkt har ni där uppe?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).